Polskie przedsiębiorczynie ogranicza głównie brak pewności siebie, jak wynika z najnowszego raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Ponad 1/3 czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie, a wycena swojego czasu przychodzi z łatwością tylko 1/5 badanych. Inspiracją do budowania poczucia własnej wartości jako bizneswoman mogą być laureatki najstarszego i największego konkursu dla przedsiębiorczych Polek Bizneswoman Roku.
Większość analiz i prac naukowych wskazuje, że w Polsce luka płacowa między zarobkami kobiet i mężczyzn wynosi obecnie około 20%. Jako przyczyny tego stanu Rzecznik Praw Obywatelskich podaje m.in. stereotypy związane z płcią, brak transparentności wynagrodzeń, gorszy dostęp do stanowisk kierowniczych i większy udział pracowniczek w źle opłacanych zawodach. Przekłada się na to niższy status materialny kobiet i zapewne nie wpływa dobrze na ich poczucie własnej wartości. Według badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką aż 66% kobiet uważa, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji, dobrze oceniło je zaledwie 8,5%. Część kobiet decyduje się na założenie własnych biznesów. Jednak czy praca na własny rachunek automatycznie daje im umiejętność walki o swoje zarobki?
Niemal połowa polskich przedsiębiorczyń ma problem z wyceną swoich produktów i usług
Jak wynika z nowego raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, aż 40% badanych przedsiębiorczyń ma problemy z wyceną swoich produktów i usług – 23% z powodu niechęci do rozmawiania o pieniądzach, a 17,5% z powodu nieznajomości cen konkurencji. Nieco ponad 43% nie ma kłopotów z wyceną swoich produktów i usług. Natomiast wycena swojego czasu przychodzi z łatwością już tylko co piątej badanej. W sumie niemal 1/3 badanych sprawia ona kłopoty i wynika u 12,5% z braku pewności siebie, a u 15% z nieumiejętności określenia jego ceny. Ponad 1/3 czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie, a 13% zdarza się to często. Niemal połowa uczestniczek badania przyznaje, że stresują je rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu.
Połowa przedsiębiorczyń uważa, że wycenia swoje usługi i produkty zgodnie ze stawką rynkową, czyli średnią lub prawdopodobną ceny w danej branży, a 1/5 nawet wyżej. Jednocześnie 14% wycenia swoje działania poniżej stawki rynkowej. Mimo tego aż 40% zdarzyło się usłyszeć, że ich stawki są niższe, niż u konkurencji, a tylko 13%, że wyższe. Mniej niż połowa czuła się zadowolona ze swojej wyceny.
Polki zaniżają swoje oczekiwania finansowe
Aż 80% uczestniczek badania uważa, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe, a zdaniem 3/4 z tej liczby przyczyną jest – ponownie – brak pewności siebie. Potwierdzają to dane z innego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, według których 36% kobiet uważa brak pewności siebie za największą przeszkodę w rozwoju. Z kolei u tych, które zawyżają swoje oczekiwania finansowe, wynika to przede wszystkim z wiedzy i kompetencji – tak uważa niemal 1/3 ankietowanych.
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką jest najstarszą i największą organizacją w Polsce, której misją jest promowanie przedsiębiorczych postaw i kompleksowe wspieranie kobiet oraz młodzieży w rozwoju osobistym i zawodowym. Realizuje liczne projekty m.in. Sukces TO JA, Fun.Tech.Future czy Bizneswoman Roku oraz kampanie społeczne takie jak: #NiePrzepraszamZa, #SukcesWMojejNaturze, #Wybieram. Z inicjatywy Fundacji i Ambasadora Australii w Polsce w 2018 r. powstał klub Champions of Change, zrzeszający prezesów dużych firm działających w Polsce. Jego ideą jest wspólne działanie na rzecz wspierania różnorodności w biznesie, działań włączających, które wyrównują szanse kobiet i mężczyzn na rynku pracy oraz inspirowanie do zmian innych. Współzałożycielkami Fundacji są Olga Kozierowska oraz Olga Legosz.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz