Wszyscy, którzy prowadzą strony internetowe, blogi czy sklepy online powinny mieć pewność, że działają efektownie, przyciągają klientów, wpływają na wartość konwersji. Aby upewnić się, że strona przynosi zamierzony efekt, warto wykonać audyt użyteczności strony oraz doświadczenia użytkowników. Co to jest? Na czym polega audyt ux strony internetowej?
Audyt ekspercki (audyt UX) polecany jest dla wszystkich, którzy chcą poznać usługę dany produkt cyfrowy, jego mocne i słabe strony. Jest to inaczej doświadczanie użytkownika. Odnosi się do wrażeń danej osoby, które wynikają z interakcji z produktem, aplikacją czy stroną internetową. W trakcie audytu specjaliści z thestory.is sprawdzają m.in. takie elementy jak użyteczność strony, czytelność, nawigacja, architektura informacje, łatwość obsługi i konsumpcji treści, interakcje i wywołania do działania, zaufanie i wiarygodność, porównanie z konkurencją, wygląd.
Audyt warto wykonać, aby poprawić doświadczenie użytkownika. Główne sytuacje, kiedy wskazane jest wykonanie audytu ux to:
Niski współczynnik konwersji, brak generowania wystarczających wyników,
Krótki czas spędzany na stronie internetowej,
Brak leadów,
Duża ilość porzuceń koszyka,
Wysoki współczynnik porzuceń strony,
Niska ocena funkcjonaliści strony,
Słabe wyniki w wyszukiwarkach internetowych.
User Experience to profesjonalna analiza audyt użyteczności strony lub aplikacji, która przeprowadzana jest przez specjalistę. Ekspert, podobnie jak użytkownik, przechodzi wszystkie ścieżki, przeprowadza testy użyteczności i szuka ewentualnych błędów. Do przeprowadzenia audytu niezbędna jest bogata i wszechstronna wiedza z takich dziedzin jak psychologia, kognitywistka, interakcje człowiek-komputer lub człowiek-maszyna, a także doświadczenie w testowaniu różnych wzorców. Najczęściej UX design przeprowadza jedna osoba, ale zdarzają się sytuacje, kiedy potrzebna jest pomoc 2-3 specjalistów. Audyt pomaga znaleźć i usunąć błędy, ustalić przyczynę istniejącego problemu, a także wprowadzić poprawki, które wpłyną na efektywność strony i lepsze korzystanie z produktu. Czas trwania audytu jest zróżnicowany, zależy przede wszystkim od wielkości projektu, a także planowanych działań. Audyt ekspercki ux może mieć różne formy tzn.:
Wędrówka poznawcza – w trakcie oceny produktu przechodzi się przez ścieżki i zapisuje obserwacje i pojawiające się błędy. Do tego celu należy stworzyć scenariusz, pozwalający określić najważniejsze dla biznesu obszary.
Listy kontrolne (checklisty) – to zestaw pytań lub punktów, według których oceniany jest dany produkt. Można tworzyć je samodzielnie lub skorzystać z gotowych szablonów.
Analiza heurystyczna – to weryfikacja pod kątem heurystyk, czyli zbioru dobrych zasad, wskazówek użyteczności.
Do audytu eksperckiego dodaje się linki z raportów, tagi, które określają charakter błędu, screeny, a także rekomendacje na temat tego, co powinno być zmienione. Metoda badawcza wybierana jest zawsze do potrzeb danego projektu https://thestory.is/pl/uslugi/badania-ux/audyt-ux/.
Po audycie ux można wprowadzić zmiany na stronie internetowej, które wpłyną pozytywnie na jej strukturę, sprawią, że pojawi się większe zadowolenie użytkowników. Warto korzystać z tego rozwiązania. Nie wymaga dużych nakładów finansowych, a może przynieść wiele korzyści.