Pierwotnie, uchwalona przez Sejm ustawa, a następnie zawetowana, miała na celu złagodzenie obciążeń dla firm o niższych i średnich dochodach oraz uproszczenie zasad. W obliczu weta, alternatywnym scenariuszem staje się powrót do pełnych zasad obliczania składki zdrowotnej lub ponowne procedowanie zmian w parlamencie. Poniższa analiza skupia się na dwóch głównych ścieżkach: przewidywanych, ale niepewnych, zmianach legislacyjnych oraz na prognozowanym wzroście składki przy założeniu pozostania przy obecnych, zwaloryzowanych zasadach.
Projekt reformy, nad którym pracowano, zakładał istotne odejście od dotychczasowego modelu poprzez wprowadzenie dwuelementowej podstawy wymiaru składki zdrowotnej, zależnej od formy opodatkowania. Zmiany te miały wejść w życie z dniem pierwszego stycznia dwa tysiące dwudziestego szóstego roku.
Dla przedsiębiorców rozliczających się na skali podatkowej oraz podatku liniowym przewidziano ryczałtowy, niższy próg minimalnej składki oraz dodatkową opłatę po przekroczeniu określonego limitu.
W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również planowano wprowadzenie ryczałtu na poziomie minimalnym (dziewięć procent od trzech czwartych minimalnego wynagrodzenia). Dopiero po przekroczeniu trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, miała pojawić się dodatkowa stawka w wysokości trzech i pół procent od nadwyżki przychodów.
Dla osób korzystających z karty podatkowej przewidywano obniżenie podstawy wymiaru składki do dziewięciu procent z siedemdziesięciu pięciu procent minimalnego wynagrodzenia (z dotychczasowych stu procent).
By obecnie obliczyć wysokość składki przy różnych rodzajach opodatkowania warto skorzystać z kalkulatora składki zdrowotnej https://www.360ksiegowosc.pl/kalkulatory-dla-firm/wylicz-wysokosc-skladki-zdrowotnej/
Kluczowym, choć negatywnym dla wielu przedsiębiorców, elementem proponowanej reformy było uchylenie możliwości odliczenia zapłaconych składek zdrowotnych od podatku dochodowego (dotyczące podatku liniowego oraz ryczałtu) lub zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Ta zmiana miała dotknąć wszystkich przedsiębiorców objętych nowymi regulacjami.
W świetle prezydenckiego weta i braku pewności co do ostatecznego kształtu regulacji, realnym scenariuszem staje się utrzymanie dotychczasowych zasad naliczania składki zdrowotnej w powiązaniu ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia.
W roku dwa tysiące dwudziestym szóstym prognozowany jest wzrost minimalnego wynagrodzenia, co bezpośrednio przełoży się na podniesienie minimalnej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych, podatku liniowym oraz ryczałcie (jeśli nie zostaną wprowadzone zmiany). W przypadku powrotu do zasad sprzed reformy z roku dwa tysiące dwudziestego piątego, podstawa wymiaru minimalnej składki zdrowotnej wzrośnie do stu procent prognozowanej płacy minimalnej. To spowodowałoby istotny wzrost miesięcznego obciążenia dla mikroprzedsiębiorców i małych firm.
Niezależnie od finalnej decyzji legislacyjnej, rok dwa tysiące dwudziesty szósty będzie przełomowy w kontekście obciążeń zdrowotnych dla przedsiębiorców. Oczekiwana reforma miała przynieść korzyści dla szerokiej grupy podatników osiągających niskie i średnie dochody, choć jednocześnie oznaczałaby likwidację możliwości odliczenia składki. Brak reformy, w połączeniu z prognozowanym wzrostem minimalnego wynagrodzenia, grozi znacznym podwyższeniem minimalnej składki zdrowotnej, co uderzy głównie w najmniejsze podmioty.
Przedsiębiorcy powinni śledzić bieżące prace legislacyjne i być gotowi na dynamiczną zmianę w planowaniu finansowym, w tym na możliwe podwyżki wynikające z waloryzacji minimalnego wynagrodzenia, jeśli proponowane złagodzenie zasad nie zostanie wprowadzone. Kluczowe będzie monitorowanie nie tylko samych stawek, ale i ostatecznych zasad ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej dla wszystkich form opodatkowania.
Artykuł powstał we współpracy z 360Księgowość
1 1
Widać że w rządzie są same żydy bo tylko łupią