Wszystkie strategie rozwoju w e-commerce są w pewien sposób związane z cenami. Twoi konkurenci mogą zmieniać je kilka razy dziennie, uruchamiać wyprzedaże czy stosować dumping. Jeśli chcesz konkurować na rynku, musisz stale analizować ceny konkurencji.Nowoczesne rozwiązania price intelligence mogą dać ci globalne zrozumienie rynku, powiązań, przyczyn i skutków, abyś rozumiał kontekst i mógł dostosować swoją strategię do dynamicznych realiów rynkowych.
Podejmowanie ważnych decyzji w e-commerce zawsze opiera się na liczbach. Ale praca z nimi może wyglądać różnie. Aby naprawdę zrozumieć dynamikę rynku, środowisko konkurencyjne i własne perspektywy, potrzebna jest systematyczność.Price intelligence - to narzędzia do systematycznej analizy danych i podejmowania uzasadnionych decyzji.Kiedy warto utrzymywać cenę, a kiedy obniżać? Jak zrównoważyć marżowość i konkurencyjność? W którym momencie uruchomić promocję, aby zająć lepszą pozycję w niszy?
Competitive price intelligence opiera się na automatycznym procesie zbierania danych z różnych źródeł: sklepy internetowe konkurentów, marketplace’y, agregatory cen, strony producentów itp.Od klasycznego price scraping takie podejście różni się głębią, sposobem pozyskiwania, przetwarzania i agregacji zebranych danych: narzędzia do scrapingu zbierają tylko dane o cenach w czasie rzeczywistym, natomiast rozwiązania intelligence pokazują zarówno liczby, jak i również dane historyczne i dynamikę zmian, wykrywają i „podświetlają” nieprawidłowości, porównują produkty nie tylko pod kątem ceny, ale także opinii, ocen itp.
Rozwiązania price intelligence - to analityka, a nie same dane. Te narzędzia pomagają firmom znaleźć odpowiedzi na pytania: „Jaka jest moja dzisiejsza pozycja na rynku?” oraz „Co muszę zrobić, aby być bardziej konkurencyjnym?”.Sytuacja rynkowa ukazuje się w kontekście, a to właśnie on jest kluczowy dla podejmowania decyzji strategicznych.
Sytuacja w e-commerce zmienia się dynamicznie, czasem nawet kilka razy dziennie. Cena może być aktualizowana co godzinę, konkurenci mogą zmieniać strategie lub testować nowe hipotezy, a działania marketingowe mogą powodować wahania popytu.Bez systematycznego monitoringu tych zmian trudno jest się w nich odnaleźć.Intelligence price capital pozwala monitorować zmiany i rozumieć, jakie wydarzenia i motywy za nimi stoją.
Oto jakie zmiany może wykrywać system:
Po pierwsze, ceny produktów w przestrzeni online zmieniają się bardzo szybko.Na przykład: Amazon zmienia ceny niektórych produktów 6 razy na godzinę, i tak przez całą dobę. Jeśli analizujesz rynek od czasu do czasu, pracujesz na nieaktualnych danych.
Po drugie, aby odpowiednio zareagować na działania konkurencji, trzeba je odpowiednio
wcześnie zarejestrować. Jeśli konkurent uruchomił promocję wczoraj, a ty dowiesz się o niej za tydzień, część twojej grupy docelowej już do niego przeszła.
Po trzecie, zarządzanie marżowością wymaga codziennego balansowania między atrakcyjną ceną dla potencjalnego klienta a zachowaniem własnej rentowności.W wysoce konkurencyjnych niszach może to być czynnik decydujący: możesz albo tracić klienta przez zawyżone ceny, albo tracić zysk przez ceny zaniżone.
Często historia zmian cen daje zrozumienie, w którą stronę zmierza rynek i jakie trendy zaczynają się na nim formować.Historia zmian cen pozwala nawet przewidywać zachowanie głównych graczy w najbliższym okresie.Kolejność - kto pierwszy zmienił cenę, a kto zrobił to później - podpowiada, na jakie firmy faktycznie rynek się orientuje i jak szybko konkurenci potrafią reagować na działania innych.
Price intelligence pozwala wykrywać te zdarzenia. Korzyści wynikające z takiego rozwiązania są następujące:
Powierzchowna analityka nie zapewni wystarczająco pełnych danych do podejmowania strategicznych decyzji.Dlatego dla szerokiego spojrzenia na niszę i środowisko konkurencyjne ważne jest używanie specjalnych narzędzi pogłębionej analizy.
Oprogramowanie price intelligence i analizy cen konkurencji daje wiele korzyści w codziennym zarządzaniu strategią.Platforma do analizy cen konkurencji w e-commerce Pricer24 - to rozwiązanie do pogłębionej analityki cenowej, które zbiera, systematyzuje i organizuje dane o cenach, promocjach, rabatach, asortymencie, opiniach i ocenach, nowych graczach i nowych produktach, a także udostępnia dane historyczne w różnych przekrojach za dowolny potrzebny okres.Wygodne dashboardy, działające w czasie rzeczywistym, podkreślają nieprawidłowości, trendy i powiązania przyczynowo-skutkowe, umożliwiając prognozowanie dalszego rozwoju wydarzeń i proaktywne reagowanie na zmiany cen na rynku.