Zamknij

Przygotuj się do zimy z "WW"

12:00, 15.10.2024 Aktualizacja: 12:11, 15.10.2024
Skomentuj

Opony samochodowe starzeją się w trakcie eksploatacji i w trakcie złego przechowywania. Na ich trwałość mają również wpływ zabrudzenia, temperatura i ilość przeprowadzonych napraw. Jednak opony zimowe są szczególnie podatne na zużycie w wyniku niskich temperatur i agresywnych warunków zimowych. 

Jak rozpoznać objawy uszkodzenia lub zużycia opon zimowych? Po czym poznać, że opony zimowe są zużyte i kiedy należy je wymienić? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym artykule. 

Kierowca musi zwrócić uwagę na wiele aspektów, by zachować bezpieczeństwo na drodze w trudnych zimowych warunkach. Zużyte opony zimowe mogą znacznie wpłynąć na prowadzenie pojazdu, wydłużyć drogę hamowania i zwiększyć ryzyko wypadków. 

POWINNIŚMY WYMIENIĆ OPONY W PRZYPADKU, GDY: 

Bieżnik opony ma mniej niż 1,6 mm wysokości. To graniczna wartość ustalona przez polskie prawo. Jazda na oponach z niższym bieżnikiem grozi mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Producenci opon zalecają, aby opony zimowe i wielosezonowe wymieniać już wtedy, gdy bieżnik ma mniej niż 4 mm wysokości. Dlaczego warto to zrobić? Wiele magazynów motoryzacyjnych na świecie przeprowadziło testy ogumienia zimowego. Każdy z nich wykazał, że droga hamowania auta z oponami z bieżnikiem o wysokości 3 mm była o 6 metrów (w przypadku nawierzchni mokrej) i 10 metrów (w przypadku nawierzchni pokrytej śniegiem) dłuższa niż w aucie z oponami, których bieżnik miał 4 mm wysokości. Te kilka dodatkowych metrów może doprowadzić do tragedii i strat materialnych. Wysokość bieżnika kierowca może zmierzyć samodzielnie. Najtańsze mierniki można kupić już za kilka złotych. 

Opona była naprawiana więcej niż trzy razy; kolejne przebicie pojawiło się blisko miejsca naprawy. Opona osobowa może być naprawiana maksymalnie trzy razy. Po czwartym przebiciu nadaje się do wymiany na nową. 

Opona ma więcej niż 10 lat. Może mieć ładny wygląd i wysoki bieżnik, ale stara guma stwarza zagrożenie, że dojdzie do uszkodzenia konstrukcji opony. Jak samodzielnie odczytać wiek? Jest on zapisany na boku opony w formie czterocyfrowego kodu. Dwie pierwsze cyfry to kolejny tydzień danego roku, a dwie ostatnie – oznaczenie roku. Na przykład, kod 3511 oznacza, że opona została wyprodukowana w 35. tygodniu 2011 roku. 

ZUŻYTE OPONY ZIMOWE:KIEDY JEST CZAS NA NOWE?

Zużycie opon można przewidzieć. Nowe opony służą zazwyczaj do 5 lat. Jak już wiemy, nie powinno się montować opon starszych niż 10 lat od daty produkcji. 

Jeśli kierowca przejeżdża rocznie mniej więcej ten sam przebieg (np. pomiędzy 15 a 20 tys. km), może po każdym zakończonym sezonie zimowym mierzyć wysokość bieżnika. Wówczas może wyliczyć, że średnio w każdym sezonie bieżnik opon zmniejsza się np. o 1,0–1,2 mm. I będzie wiedział, kiedy osiągnie wartość graniczną. 

Pamiętajmy, że w przypadku opon wielosezonowych zużycie jest nieco szybsze niż w przypadku opon sezonowych. 

Na koniec sezonu warto dokładnie obejrzeć opony (według wspominanych wcześniej wskazówek). Jeśli są już mocno zużyte, a ich bieżnik ma graniczną wartość, nie ma sensu ich przechowywać. 

Nie daj się zaskoczyć zimie! Zapytaj o nowe opony do swojego samochodu w sklepie Inter Cars S.A. (Września ul. Batorego 10).

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%