Rada Miejska we Wrześni przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) terenu, na którym ma powstać tzw. zachodnia obwodnica Wrześni Słomówko – Psary Małe. Temat nie jest nowy. Burmistrz Tomasz Kałużny koncepcję przedstawił już w 2015 roku.
– Budowa fabryki Volkswagena sama w sobie już generuje ruch. A jak dojdzie produkcja, dojdą kooperanci, którzy w pobliżu wybudują swoje fabryki, to się dopiero tam zakorkuje – mówił wówczas na łamach „Wiadomości Wrzesińskich”.
Dzisiaj ratusz używa innej argumentacji niż budowanie „pod Volkswagena”. Obecnie to m.in. ratowanie mieszkańców Przyborek. Poza tym ma być mniej samochodów przy restauracji McDonald’s, na rondzie Garbsen, przy ul. Objazdowej i ul. Sikorskiego. Taką narrację buduje się na profilu facebookowym „Września – miasto w centrum zainteresowania”. W internecie pojawiła się petycja „Ocalmy podwrzesiński las”. Podpisy można składać TUTAJ.
Jej inicjatorzy twierdzą, że obwodnica zniszczy las m.in. w okolicach Psar Wielkich, miejsce wypoczynku i rekreacji wielu wrześnian. – Zająłem się tematem, bo zaniepokoiła mnie publikacja mapki w biuletynie „Wieści z Ratusza”. Na ostatniej sesji została przegłosowana trasa przyszłej obwodnicy zachodniej Wrześni. Prowadzi ona przez dzikie tereny leśne m.in. Nowego Folwarku, gdzie często sam korzystam ze spacerów. Codziennie można tam spotkać wielu mieszkańców Wrześni i okolic. W naszej małej wrzesińskiej ojczyźnie mamy bardzo mało takich spokojnych miejsc i uznałem że ingerencja ratusza w tak wyjątkowe miejsce bez konsultacji społecznych jest nie na miejscu tym bardziej że ratusz od wielu lat ma informacje że lokalna społeczność nie godzi się na przekształcenie tego jedynego tak spokojnego, cichego miejsca w kolejne głośne betonowe miejsce. Dziś mamy jeszcze Dębinę, no ale sąsiedztwo z pobliską autostradą A2 powoduje że las ten stracił na swoim znaczeniu. Ponadto dolina Wrześnicy, która znajduje się w Nowym Folwarku według naukowców dostarcza naszemu miejskiemu zgiełku świeżego powietrza – mówi nam Michał Sypniewski.
I dodał: – Pragnę zaznaczyć że nie jestem przeciwny obwodnicy ale jestem za racjonalnym poprowadzeniem tejże trasy np poprzez wybudowanie tunelu lub wytyczeniu innego odcinka. Miasto musi myśleć przyszłościowo. Nie można podejmować decyzji urbanistycznych i wydawać pozwoleń na budowę osiedli nie mając w perspektywie że w przyszłość może wystąpić konieczność budowy jakiś dróg. O tym muszą myśleć nasi urzędnicy. Zdecydowanie uważam że ratusz przespał pewien moment i teraz mając świadomość że nasi mieszkańcy nie chcą niszczenia ostatniego tak spokojnego naturalnego miejsca na siłę próbuje przepchnąć plan budowy w tak niekorzystnym dla mieszkańców Wrześni miejscu. Zainteresowanie petycją jest tak wielkie, że codziennie dostaję kilkanaście telefonów od naszych mieszkańców i pojawiła się nawet propozycja utworzenia stowarzyszenia które miało by za zadanie przekonanie naszych włodarzy do wzięcia pod uwagę innych rozwiązań po prowadzenia trasy minimalizując ingerencje w ten wyjątkowy zielony teren naszego miasta – mówi Michał Sypniewski, jeden z inicjatorów petycji.
W odpowiedzi ratusz na swoim facebookowym profilu przedstawił wizualizację planowanej trasy, która rzekomo ma oszczędzić las. W komentarzach wypowiedzieli się m.in. inicjatorzy petycji, a Michał Sypniewski podał link do niej. W odpowiedzi administrator ratuszowego profilu zablokował mu możliwość komentowania.
– Facebookowe konto Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni służy do przekazywania jawnych i publicznych informacji o swojej działalności. Zablokowanie mnie na „Września-miasto w centrum zainteresowania” przez władze naszego miasta powoduje, że nie mogę komentować bieżących spraw nawet tych związanych z petycją o ochronę lasu w Nowym Folwarku. Wolność wypowiedzi to prawo człowieka i nie wolno go, ot tak ograniczać. Wolność słowa i swoboda wypowiadania się mieszkańców Wrześni na temat działań podejmowanych przez władze miasta Września i ogólnie przez osoby pełniące funkcje publiczne stanowi podstawowy element naszego porządku prawnego. Dziwie się, że wrzesińskie władze miasta blokują swoich mieszkańców w podejmowaniu dyskusji oraz nakładają cenzurę na nas wrześnian (sic!) art. 54 Konstytucji RP jak i art 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności mówią same za siebie. Wczoraj (2 sierpnia – przyp.red) napisało do mnie parę osób które również nasze miejskie władze zablokowały i ograniczyły możliwość zabierania dyskusji. Zwróciłem się do urzędu miasta o ujawnienie liczby zablokowanych mieszkańców Wrześni od początku istnienia facebookowego fanpage'u urzędu miasta. Jest to informacja publiczna nawet burmistrz miasta Września nie powinien zatem bezpodstawnie blokować mieszkańców będących użytkownikami facebooka ani w inny sposób ograniczać swobody wypowiedzi mieszkańców Wrześni co wynika z wyżej wymienionego artykułu– komentuje Michał Sypniewski.
Kolejną inicjatorką petycji jest Monika Józwiak z Nowego Folwarku – żona Bartosza Józwiaka, byłego posła na Sejm. Zresztą ratusz postanowił wykorzystać jego postać i przypomnieć, że w 2016 roku Józwiak na spotkaniu z burmistrzem rzekomo poparł budowę obwodnicy. – Kolega Kałużny upierał się wtedy, że jego wersja jest idealna, a ja proponowałem zmiany. Natomiast starosta był osobą mediującą w tej sprawie. Do porozumienia nie doszło i się rozeszliśmy. Działania mojej żony i Michała Sypniewskiego w pełni popieram – wyjaśnia nam były poseł.
W dniu 28 czerwca 2023 roku Rada Miejska we Wrześni podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla północno – zachodniej obwodnicy miasta Września. Na 20 obecnych w trakcie wyżej wymienionego posiedzenia radnych 19 zagłosowało za przyjęciem tej uchwały, a jeden wstrzymał się od głosu. Decyzję o rozpoczęciu prac planistycznych pod przyszłą obwodnicę podjęła Rada Miejska jako organ stanowiący w sposób kolegialny.
Pod uchwałę została sporządzona analiza zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego północno – zachodniej obwodnicy miasta Września, z którą radni się zapoznali.
Ostateczny kształt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie wynikiem prac planistycznych wynikających z przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, z uwzględnieniem udziału społeczeństwa, czyli konsultacji.
Proponowany przebieg obwodnicy jest koncepcyjnym, ale jednocześnie znanym od dawna. Już 8 lat temu, a dokładnie 30 kwietnia 2015 roku, wasza gazeta na swoich łamach prezentowała przebieg północno – zachodniej obwodnicy, nie podnosząc wówczas argumentów przeciwko temu pomysłowi. Wariant ten nie jest nowym, nie pojawił się tydzień czy dwa temu, ale od lat jest analizowany, omawiany i to na różnych gremiach, spotkaniach czy debatach. Przyszłościowa realizacja tej koncepcji nie wiąże się z wykarczowaniem lasu. Przy planowaniu tego typu rozwiązań komunikacyjnych bierze się pod uwagę wiele czynników m. in. wymagania ładu przestrzennego, urbanistyki, walory krajobrazowe, wymagania ochrony środowiska przyrodniczego, walory ekonomiczne przestrzeni i prawo własności.
Natomiast odnosząc się do wspomnianej petycji to przyznam, że podnosicie wątek irracjonalny. Dlaczego? Z kilku podstawowych powodów.
Po pierwsze, trudno wyobrazić sobie, aby jako urząd agitować na rzecz petycji wymierzonej przeciwko podjętej uchwale Rady Miejskiej. Mielibyśmy oficjalnie namawiać, aby wyrażać sprzeciw przeciwko działaniom rady? Po drugie, każdy ma pełną swobodę w zamieszczaniu, promowaniu swoich petycji we własnym zakresie. Może to robić całkowicie według swego uznania, pomysłu, np. agitując do woli na swoich profilach społecznościowych. Po trzecie, pytanie dotyczące tego wątku obnaża waszą, redakcyjną niekonsekwencję, bo z pewnością w państwa gazecie nie każdy może sobie zamieszczać dowolne swoje teksty, materiały, informacje, zwłaszcza niezgodne z wolą wydawcy, wymierzone przeciwko niemu.
Zaledwie nieco ponad tydzień temu redaktor naczelny "WW" odmówił mi zamieszczenia publikacji przesłanego przeze mnie tekstu. Jak to się ma teraz do prezentowanego nagle ,,zdziwienia" dla podobnego wątku? Mając na względzie powyższe rozumiem dlaczego tak usilnie podnosicie wątek likwidacji biuletynu ,,Wieści z Ratusza”.
Szkieł15:16, 04.08.2023
Widać Kałużny jest już dogadany z pisiorami.
Mr Mr15:36, 04.08.2023
*...administrator ratuszowego profilu zablokował mu możliwość komentowania*; Różański to dopiero czuje się cenzurowany! Niech podpisuje petycję! 🤣
ompteda15:52, 04.08.2023
No, lord Farquaad by się nie powstydził.
Rowerzysta16:18, 04.08.2023
Jeżeli nie będzie jakiejś alternatywnej drogi po zachodniej stronie miasta to korki we Wrześni się nie zmniejszą. Aktualnie wiele aut jezdzi z Gniezna przez przyborki i koło Watisu ponieważ czas przejazdu jest najkrótszy co ma znaczenie podczas codziennych dojazdów do pracy.
Stara baśń16:26, 04.08.2023
Zawsze jest jakiś las, rzeczka, bajorko, żabki i korniki. Proponuję zburzyć wszystkie domy bo kiedyś tam był las i chodzić na piechotę.
MM>,17:25, 04.08.2023
Jak dobrze pamiętam Burmistrz Tomasz Kałużny obiecuje od 20 lat obwodnice Wrześni! Po 20 latach tej drogi praktycznie nie ma! Pokazuje to kim Kałużny jest! byle do koryta i bajki opowiadać
Mieszkaniec 17:32, 04.08.2023
A co z wodotryskiem na rynku ? miała być Fontana ! Kałużny w reklamie grozy zapowiadał fontane.
z ciekawości 17:33, 04.08.2023
A czy droga będzie przebiegała przez działki Kałużnego?
Uczy sie od 20 lat17:49, 04.08.2023
Czasem aż oczy bolą patrzeć, jak się przemęcza, dla naszego klubu, prezes Ochódzki Ryszard, naszego klubu „Tęcza”. Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie – to wilki! To mówiłem ja – Jarząbek Wacław, trener drugiej klasy. Niech żyje nam prezes sto lat!
To jeszcze ja – Jarząbek Wacław, bo w zeszłym tygodniu nie mówiłem, bo byłem chory. Mam zwolnienie. Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu. Niech żyje nam! To śpiewałem ja – Jarząbek.
Widz 17:55, 04.08.2023
Września takie sobie władze wybraliście ponad 20 lat temu.
Czytelnicy 17:58, 04.08.2023
W zacofanej gminie Września Biuletyn służy mieszkańcom jako darmowa podpałka.
Kierowca 18:01, 04.08.2023
Ktos na moście z Paderewskiego narysował strzałki w prawo i użył swojej elokwencji! Tylko to chyba tylko słuzyło skasowaniu za projekt bo jest gorzej niz było
Czytelnik 10018:08, 04.08.2023
Z miłości do Polski wytnijmy kolejny las. Wydaje mi się, że Pan Kałużny zasiedział się na swoim stanowisku.
irracjonalny wyborca18:11, 04.08.2023
Irracjonalny to jest Burmistrz bo przez 20 lat nic nie zrobił! 15 - 20 lat temu Urzedy dostwały dofinansowanie do wszystkiego a co robił UMiG Września
terefere18:47, 04.08.2023
Przyborki i tak zostaną zgwałcone ruchem samochodowym i tu nijaka obwodnica nie pomoże, w takich formach jak są planowane. Pomogłyby te obiecywane formy, być może. A jak dojdzie następny moloch przemysłowy pod Żernikami, to ta obwodnica akurat będzie dla tego rejonu. Tylko co wtedy powiedzą mieszkańcy Chociczki, Podstolic, Opatówka... A burmistrz to już taki jest, że wszelkie nie swoje zdania ma w głębokim poważaniu, chyba że swoje kiedyś spisane ;)
Szkieł22:58, 04.08.2023
Dokładnie, panie Marku
wiecznie_wkurzony22:00, 05.08.2023
DK92 z obwodnicą łączyłaby się między torem motocrosowym a Greysem . Niedawno komentatorzy lamentowali że niebezpiecznie jest na skrzyżowaniu na Psarach i na zjeździe do Wrześni. Ta obwodnica zmniejszy ruch na tym odcinku i na Paderewskiego.
ompteda19:18, 04.08.2023
Kompletnie tego nie rozumiem. Kałużny nie pojawił się na debacie kandydatów na burmistrza przed wyborami w 2018 r. w której miał wziąć udział Jóźwiak. Nie pojawił się na debacie o przebiegu obwodnicy w 2020 r., Teraz powołuje się na Jóźwiaka i konsultacje społeczne? Absurd. Irracjonalny to jest Kałużny.
Stan20:15, 04.08.2023
Klakiernia pw w fazie aktywności 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Mój nick20:34, 04.08.2023
Przecież ten las praktycznie przestał istnieć po wichurze w 2017 roku. Budować i nie oglądać się na malkontetów. Inaczej Września będzie kompletnie zakorkowana.
wiecznie_wkurzony21:13, 04.08.2023
Zachodnia obwodnica Wrześni w planach jest od prawie 40 lat. Nie ma takiej opcji żeby chociaż fragment lasu czerniejewskiego nie został wycięty. Przypuszczam że ostatecznie więcej będzie osób zadowolonych z nowej drogi . Sam regularnie jeżdżę rowerem po tym lesie .
agiciarz 21:33, 04.08.2023
"Po pierwsze, trudno wyobrazić sobie, aby jako urząd agitować na rzecz petycji wymierzonej przeciwko podjętej uchwale Rady Miejskiej. " - a kto każe mu agitować? O czym on w ogóle pisze?! Co za brednie
Buk21:37, 04.08.2023
Nie dla obwodnicy w tym miejscu, to nasz jedyny las
Koloo12:41, 07.08.2023
A las na dębinie to co?
HAHAHA16:27, 07.08.2023
Dobry żart - przecież od 6 lat tego lasu tam nie ma, a ewentualna obwodnica to nie wyrządzi wielkiej szkody w środowisku…
ompteda22:06, 04.08.2023
Kałużny w 2015 przedstawiał koncepcję zach. obwodnicy Wrześni, a w 2017 wydawał 20 baniek na rzekome centrum przesiadkowe. Czyli de facto parking i wyjazd dla dewelopera był ważniejszy niż obwodnica z prawdziwego zdarzenia.
Mario22:58, 04.08.2023
Nie budują źle buduja tez źle
Przeciwni powinni być ci co nie korzystają z auta
Prezes 10:22, 05.08.2023
Czasem aż oczy bolą patrzeć, jak się przemęcza, dla naszego miasta, burmistrz Tomasz Kałużny, naszego miasta Września. Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie – to wilki!
Schultz12:44, 05.08.2023
A niemieccy ekolodzy przypadkiem nie zablokują? PO co wam obwodnica skoro jest *Ring* niedaleko? 🤣🤣🤣
Inżynier 14:12, 05.08.2023
Tunel? Ha ha ha ha ha ha ha
Misiek17:43, 05.08.2023
Kałużny powinien odpuścić Wrześni i zmienić pracę już z kadencję temu. Dziadek nie czaji, że oprócz interesu zachodnich korporacji są inne priorytety jak środowisko. Był dobrym burmistrzem ale 20 lat temu.
SOBOL18:16, 05.08.2023
Zdecydowanie tak, a Ci co są przeciw niech schowają samochody i na rowery, zakaz jazdy samochodami! Lasy Nowy Folwark nie są żadnymi miejscami wypoczynku dla Wrześnian (pojedyńcze osoby), a do tego częste jazdy quadami odstraszają. Brawo burmistrz, i współczuję, ale to żadni oponenci, do dzieła!!
Tak dla obwodnicy 18:34, 05.08.2023
Oczywiście, że trzeba ją wybudować. Zawsze znajdzie się garstka osób, którym pomysł będzie się nie podobać, ponieważ droga będzie 50m od ich domów. Odkorkowanie ulic Paderewskiego, Objazdowej i Sikorskiego jest jednak dla mnie ważniejsze. Myślę, że podobnie myśli 70% Wrześnian.
Zyga22:57, 05.08.2023
Mam nadzieję że ta petycja nie przyniesie żadnego skutku
Obcy11:35, 06.08.2023
Ale w tej Wrześni macie przerąbane
Tutejszy17:13, 06.08.2023
Masz na myśli to zioło, które nie dojechało? 🤣🤣🤣
Karol Staszak12:38, 07.08.2023
A propos blokowania, od trzech lat nie mogę skomentować postów wrzucanych przez Projekt Września, wiem, że nie jestem jedyny. Także proszę o uszanowanie moich praw obywatelskich.
Fryc13:40, 07.08.2023
Karol upewni się u wy dawcy na Harcerskiej bo ty może dobijasz się do Wyborczej tej od Michnik lub do Onetu
. Trzy lata to chyba sprawka Waldka. Może TVN doradzi co robić.
Karol Staszak13:54, 07.08.2023
Myślę o ich profilu FB, na którym mnie zablokowali, bo nie podobały im się moje wpisy.
Jakiś12:45, 07.08.2023
Wydaje mi się, że tytuł jest zmanipulowany. Autorzy sugerują, że Kałużny powiedział, że petycja to wątek irracjonalny. A on wyraźnie pisze, że domaganie się przez Was PROMOCJI tej petycji w "Wieściach z ratusza" to wątek irracjonalny. To naprawdę dwie różne kwestie. 🙄
Kama11:48, 08.08.2023
Miasto w centrum zainteresowania to jakaś kpina, zadają na fb pytania o obwodnicę po czym osoba komentująca z ich strony oczernia każdego kto się wypowiada nieprzychylnie, jest to strasznie nieprofesjonalne zachowanie, za każdy nieprzychylny komentarz jest obraźliwy z ich strony, to jakaś abstrakcja, gdzie portal reprezentujący gminę może w tak obraźliwy sposób traktować mieszkańców, to Wy jesteście dla nas, nie my dla Was. Ktoś powinien nauczyć ich szacunku. Zalsanianie się Przyborkami też jest kiepskim argumentem, na Nowym Folwarku ludzie postanowili się wybudować żeby żyć zdala od miejskiego zgiełku, bliżej przyrody, natomiast na Przyporkach droga wiodła już od wielu wielu lat wstecz, każdy mieszka z własnej woli tam gdzie chce, natomiast wciskanie drogi na siłę w jedyne tereny zielone jakie okalają miasto jest wręcz chore, nie wiem gdzie wydział ekologii ma oczy, chyba że jedynie na kasę.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu wrzesnia.info.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
4 8
Może będzie kandydoawał z ramieni pis-orów! raz juz prawie był dogadany
9 3
On już odpłynął i stracił kontakt z rzeczywistością...