Zamknij

„Życie jak za Gierka”. Kto to jeszcze pamięta?

14:29, 17.01.2022 . Aktualizacja: 14:39, 17.01.2022
Skomentuj

21 stycznia premierę będzie miał film „Gierek” w reżyserii Michała Węgrzyna. Tego samego dnia film do obejrzenia w kinie „Trójka”. Września skorzystała na rządach Edwarda Gierka.

Fabuła opowiada historię życia Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR w latach 1970–1980. W roli głównej Michał Koterski. Jak mówią apologeci „zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną”. Na pewno bezsprzecznie można mówić o gierkowskim boomie inwestycyjnym.   

Epoka rządów Gierka, to jedna z najlepszych w historii Wrześni. W „przerwanej” dekadzie – Września stała się ważnym ośrodkiem przemysłu elektromaszynowego. Rozbudowane zostały największe zakłady Tonsil, Mikroma i Meramont. Powstało dzisiejsze Osiedle Tysiąclecia i tysiące mieszkań dla wrześnian. Wybudowana została dwupasmowa droga szybkiego ruchu do Poznania wówczas o nazwie E-8. itp. itd. 
 

Czy dobrze wspominasz epokę gierkowską?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
tak 92%
nie 8%

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(47)

R2d2R2d2

9 22

Tylko zapomniałeś Fifi napisać jak yebło!!! A yebło grubo 💩 Żyją jeszcze tacy co to wiedzą! 14:38, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tomtom

1 6

Tera to *%#)!& i prawnuki się nie wypłacą a nic *%#)!& nie zbudowali tylko się nachapali
23:27, 17.01.2022


reo

Twój nickTwój nick

5 26

Pusty, nic nie wnoszący, zaśmiecający artykulik o niczym! Świat poszedł do przodu a redaktor wspomina czasy, o których nic nie wie! No cóż; "wiadomości jakby wrzesińskie" ale nie do końca 😭 14:54, 17.01.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

WidzWidz

6 5

Świat poszedł do przodu oprócz Wrześni. 15:26, 17.01.2022


R2d2R2d2

4 3

A kto nie do przodu ten się cofa! W tempie wykładniczym🤣 15:41, 17.01.2022


ohoh

26 7

I sekretarz KC PZPR Edward Gierek! Pamiętam go dobrze. Pamiętam ostatnie przemówienie Gierka w 1980r. Towarzysze ! Pomożecie??? i brawa setek ludzi! Jest tylko jedno małe ale...... to była komuna, była bieda ale ludziom żyło sie lepiej! Nie było stresu, nerwów a jak ktoś chciał pracować to pracował i żył na dobrym poziomie! Dziś mamy bagienko syf ale to jest wybór ludzi! A jak chcesz dziś pracować to tylko po to aby Skarbowy i ZUS człowieka oskubały 15:08, 17.01.2022

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

korakora

14 3

.... coś kiepsko z tą pamięcią.... "Towarzysze, pomożecie?" - to było w 1970. W 1980 Gierek nie był już u władzy.... 15:26, 17.01.2022


ZbychuZbychu

5 2

Gierek działał od końca 1970 r do początku września 80. 17:17, 17.01.2022


do kora!do kora!

7 4

Co ty nie powiesz ! Gierek odszedł w 1980 a jego następcą był Kania! Jak sie nie wie to sie nie odzywa! Ile masz Lat? Twoja wiedz to z Gogle lub z FB ! Pamiętasz tamte czasy czy tylko w necie cos tam przeczytałaś 17:18, 17.01.2022


Miłośnik GierkaMiłośnik Gierka

10 2

Słynne pytanie o "pomoc" nie padło w grudniu 1970 roku, a w styczniu 1971 podczas spotkania ze szczecińskimi stoczniowcami.
Jak już pamiętać, to dobrze! 17:58, 17.01.2022


Boguś Boguś

27 5

Ludzie bardzo dobrze wspomniają te czasy. Była namiastka życia jak w krajach zachodnich. 15:24, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

R2d2R2d2

7 10

„Namiastka” 🤣🤣🤣 tylko i wyłącznie! Tak pomagało jak dzisiaj murale! 15:38, 17.01.2022


R2d2R2d2

6 14

No 6 głosów w ankiecie! Z czego 3 moje 🤣🤣🤣 poczytność zacna 😭😭😭 15:26, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tylkotylko

7 2

dlaczego się udzieliłeś, jak cię jeszcze wtedy na świecie nie było?
16:43, 17.01.2022


pamięćpamięć

23 4

wielkie super--kombinaty pgr-sokołowo bieganowo---;;paula;; który dbał o ludzi dzieci,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 15:31, 17.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CyrulikCyrulik

23 6

Robotnik nie chciał socjalizmu ma ukochany kapitalizm o który z determinacją walczył .Tamte czasy już nie wrócą 15:34, 17.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Boguś Boguś

20 9

Dziś też mamy namiastkę UE. Niemcy nas doją na każdym kroku. Jeszcze każą się uczyć ich języka. 16:08, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

R2d2R2d2

7 3

Już im sporo kasy oddajesz 😭 16:22, 17.01.2022


Sławek N.Sławek N.

12 17

"Nawet jeżeli za PO i PSL wszyscy kradli i oszukiwali, to szanowano przynajmniej Konstytucję, demokrację, sądownictwo i wartości europejskie." 🤣🤣🤣 tak dla jaj 🤣🤣🤣 16:28, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

olaola

2 2

a towarzyszy--kto posłuchiwał bo tam sie też działo działo 06:21, 18.01.2022


Twój nickTwój nick

7 19

"była bieda ale ludziom żyło się lepiej!"; takie teksty tylko we Wrześni 😭😭😭😭 16:29, 17.01.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do nickDo nick

7 3

Nie wiem kim jesteś, ale zawsze mam problem i z niczym się nie zgadzasz, wszystko Tobie przeszkadza.
Zastanawiam się jak w domu z Tobą wytrzymują
18:25, 17.01.2022


Twój nickTwój nick

4 6

@Do nick; co ty pier....sz? 20:43, 17.01.2022


ZbychuZbychu

26 5

Rządy Gierka oceniam pozytywnie. Byłem wtedy rolnikiem (jako członek rodziny rolnika) i z tego punktu widzenia opiszę. Zniesiono obowiązkowe dostawy. Powstały emerytury rolnicze. Starsi pamiętają tzw dożywocie rodziców, dziadków. Przejmujący gospodarstwo miał w obowiązku utrzymywać rodziców (zapis zboża, mleka, mięsa itp ) a wiadomo jak dość często bywało. Patrz stare filmy, programy E. Jaworowicz. Zięć lub synowa, czasem syn, córka różnie podchodzili do rodziców. Powstało dużo nowych budynków na wsi. Często kryte eternitem ale taki był wtedy materiał. Wyprodukowany towar rolnik mógł sprzedać bez problemu i pieniądze były od ręki w SOP. Nie tak jak dziś trzeba czekać aż sklasyfikują w ubojni zwierzaka i oczekiwanie na kasę. Mleko było przyjmowane w zlewniach bez tzw kwoty mlecznej. Nawozy sztuczne były dostępne. Przy wyrębie drzewa w lesie rolnik bez problemu nabywał opał. Dziś już nie wiadomo czym palić. Autobusy jeździły do każdej wsi. Dzieci wiejskie bez problemu jeździły do szkół średnich. W ośrodkach zdrowia w gminnych wsiach był lekarz. A do tego wspaniała sąsiedzka atmosfera. 17:39, 17.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OsiedlowyOsiedlowy

24 6

Za Gierka to był skok cywilizacyjny większy niź kiedykolwiek. Ludzie ze starych chałup z jednym pokojem i kuchnią, z piecami kaflowymi i wychodkami na dworze szli na nowe bloki z centralnym ogrzewaniem, łazienką, ciepłą wodą w wannie, gazem w kuchence i zakładowym ogródkiem działkowym. Do tego przedszkole, szkoła i robota pod nosem, bez dojazdów.. I wisienka na torcie: SuperSam samoobsługowy.Kto nie przeżył ten nie zrozumie tego przeskoku. Dzisiejsze czasy nie mają startu do tamtych zmian cywilizacyjnych. 17:45, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

N-P-NN-P-N

5 4

100 procent zgoda z ta opinia. Pozdrawiam 21:55, 17.01.2022


Do "OsiedlowegoDo "Osiedlowego

7 19

Tak, mas, rację, to były lata przeskoku cywilizacyjnego - szczególnie na tle gomułkowskie siermięgi.
Ale nie porównuj tego z dzisiejszymi czasami, bo to nieporównywalne. Chcesz na jednej szali kłaść wakacje w Skorzęcinie albo w Darłówku z wakacjami na Wyspach Kanaryjskich, na które niejeden może sobie pozwolić? Chcesz porównywać trabanty albo syrenki, które *%#)!& po ulicach z tym, co dziiaj jeździ?
Bądźmy uczciwi w ocenach.
Pielęgnujemy w naszych wspomnieniach utraconą, piękną młodość i to ona jest mitem w nas,ych głowach. Podobnie zresztą jak Gierek🙂 18:11, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OsiedlowyOsiedlowy

5 5

No to ja mam argument w podobnym tonie. Co Ty porównujesz? Dzisiejsze ekstra wczasy raz w roku 7-14 dni (często na kredyt) do tamtejszych 365 dni mieszkania w bloku zamiast w starej ruderze? Weź pod uwagę cały rok, a nie wybrane frykasy z życia. To ja tak samo mogę napisać że za Gierka mogłeś za frajer posłać dzieciaki na kolonie czy ferie zimowe. Może Trabanty nie były szczytem motoryzacji, tylko że większość aut w Polsce ma dziś 13 lat i ze stanem technicznym jest raczej słabo. Także z tymi autami to bym nie przesadzał. To raczej wozidła do roboty niż coś co by było jakimś wielkim osiągnięciem techniki. Dziś takiego przeskoku już nie ma i jeszcze dlugo nie będzie. Co nie znaczy że teraz jest źle, a wtedy było super. Chodzi tylko o poziom życia, który szedł wtedy w góry jak nigdy. 19:03, 17.01.2022


Do "OsiedlowegoDo "Osiedlowego

6 12

Tak, masz rację, to były lata przeskoku cywilizacyjnego - szczególnie na tle gomułkowskiej siermięgi.
Ale nie porównuj tego z dzisiejszymi czasami, bo to nieporównywalne. Chcesz na jednej szali kłaść wakacje w Skorzęcinie albo w Darłówku z wakacjami na Wyspach Kanaryjskich, na które niejeden z nas może sobie pozwolić? Chcesz porównywać trabanty albo syrenki, które pyrkały po ulicach z tym, co dzisiaj jeździ?
Bądźmy uczciwi w ocenach.
Pielęgnujemy we wspomnieniach utraconą, piękną młodość i to ona jest mitem w naszych głowach. Podobnie zresztą jak Gierek. 🙂 18:15, 17.01.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Nie musztrujNie musztruj

6 3

Osiedlowego. On ocenia tylko czasy Gierka. To było tylko 10 lat a jaki skok. Po Gierku mamy skok może podobny ale w ciągu 41 lat. Co do aut. Pod koniec lat 70-tych były wyjazdy do Niemiec ( do RFN) na stałe w ramach łączenia rodzin. Po pewnym czasie przyjeżdżali w odwiedziny, starszych obwoziłem po starych śmieciach. Przyjeżdżali z tęsknoty. Taki przyjazd był dla nich często pierwszym i ostatnim. Młodzi zaś przyjeżdżali tylko Kadetami, Escortami, Taunusami itp. Też przyjeżdżali tylko raz by się "pokazać" , pokazać auto i poczęstować żelkami i puszką piwa DAB bo u nas jeszcze nie było mody na puszki. 19:02, 17.01.2022


tortor

0 0

Tylko nie zapominajcie ze to okres 25 lat po wojnie/50% analfabetow,30% zniszczonej gospodarki/.do dzis elektrownie pracuja bo Gierek objal wies praktycznie bez pradu,szkoly budowal Gomulka a pasaty i hiundaje tez wtenczas nie jezdzily po drogach 22:15, 24.01.2022


@Osiedlowy@Osiedlowy

16 1

Ja po prostu nie chcę mitologizować czasów Gierka.
Po prostu - "ludzki pan" miał pewną koncepcję wyprowadzenia nas z dziadostwa i chwała mu za to! Jako jedyny nie pohańbił się też strzelaniem do Polaków - chwała mu za to (chociaż "ścieżek zdrowia" w 1976 r. zapomnieć jakoś mu nie mogę). Doceniam także ogromną prosperitę w dziedzinie kultury - nigdy wcześniej i nigdy później nie powstawały takie filmy i takie spektakle teatralne jak wtedy. Tamta telewizja nie tylko propagandą stała. To są niewątpliwe plusy. Ale świat także nie stał w miejscu i Gierek świetnie sobie zdawał sprawę, że Polacy wyjeżdżający za granicę swoje widzą i wiedzą, więc dłużej nie zechcą żyć w upodleniu. Dlatego podniesienie poziomu konsumpcji i podwyższenie standardów świetnie przysługiwało się promocji ustroju. Tylko problem w tym, że zbyt szybko liczono na pełny sukces i doszło do zakrztuszenia. I jeszcze jedna ważna rzecz: Solidarność też skądeś się wzięła, była reakcją na coś. Na co? Pomyśl... 19:38, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OsiedlowyOsiedlowy

3 6

Ja też nie chce mitologizować i politykować. Każda dekada ma swoje plusy i minusy. Nikt nie twierdzi że to była bajka. Jednak pamiętam tamtejszy zachwyt rodziny z prowincji na rzeczy tak dziś oczywiste jak balkon, pralnia, suszarnia, wózkarnia, ciepła woda w kaloryferach i w kranie, sklep samoobsługowy za oknem i budka telefoniczna za rogiem. Prawie że niemożliwe, a jednak. 20:51, 17.01.2022


Towarzysze; Towarzysze;

5 13

Jak widać jeszcze was kilku we Wrześni!!! Zgorzkniali, zdołowani, beznadziejni! Żyjecie w swoim bolszewickim świecie, świecie wspomnień jak to kiedyś było! Żyjcie sobie tak; "bój to wasz już ostatni"! Czytujcie wasz lokalny periodyk; do krwi ostatniej! "Wy towarzysze co bagnet przymarzł wam do rąk"! ps. muszę czasami, niestety mijać was na ulicy... 20:24, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Żeby Żeby

7 3

nie komuna to do dziś, jako kolejne pokolenie, siedziałbyś na wsi bez wykształcenia. A tak dziś możesz się mądrzyć i szydzić z tych co komunę zniszczyli i po ścianach bazgroły pisać. 21:50, 17.01.2022


Tata kapcioTata kapcio

4 5

Gierek pytał ,,pomożecie" lud nato ,,pomożemy" dzisiaj PIS pyta swoich wyborców ,,pomożecie?" a lud NATO (........)! 21:09, 17.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Twój nickTwój nick

5 4

pantusk nadchodzi 🤣 już wyliczono, że wiernopoddańczość będzie ci kosztowała ponad ćwierć miliona rocznie (Fitfor55)! Dawno nie przechodziłeś obok takiej kasy 🤣🤣🤣 21:16, 17.01.2022


Beka z was;Beka z was;

3 14

@Żeby; gdyby nie komuna to Polska już dawno była by potęgą na Świecie! A pier…nie, że Gierek coś tam zrobił jest tylko pier…leniem! Wszystko na pasku bolszewickiej Moskwy! Ale komuchy (wrzesińskie) z krwi i kości 🤣 tego nie potrafią zrozumieć! Dlatego wypisujecie tutaj takie zyebane teksty! 😭 08:25, 18.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Beka z CiebieBeka z Ciebie

9 2

Ale nie musisz nikogo obrażać.
Tak Cię boli, że ktoś myśli inaczej niż Ty, bo ma inne doświadczenia, wcale nie identyfikując się z komunizmem?
Używaj argumentów, a nie inwektyw, to wtedy będziesz partnerem do rozmowy.
Inaczej - beka z Ciebie🤣🤣🤣 11:44, 18.01.2022


GachGach

9 6

Beka- jakie zioła palisz że tak bredzisz ? 08:44, 18.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zmzm Zmzm

0 7

Był człowiek z żelaza a gierek był człowiekiem ze złota 10:19, 18.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DżersejDżersej

2 3

Był zwykłym komunistą sterowanym przez bolszewików jak samochodzik na baterie! Ale; „Wieśnia lubi to!” 😭 17:46, 18.01.2022


BonprixBonprix

3 8

Zwyczajne wybielanie bolszewika! Modne w niektórych miejscach! 17:44, 18.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BysiorBysior

2 1

Bonprix- widocznie takich jak ty mają dość to wracają do Gierka 06:02, 19.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

alekalek

2 1

jestem stary i dobrze pamiętam m.innymi czasy Gierka, przy tej okazji warto wspomnieć takich "gospodarzy" jak pan Cichowlas, pan Paul....
Było weselej i NORMALNIEJ !!!!!!! 16:35, 19.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

taki tamtaki tam

2 0

no weselej było to fakt, ale czy normalniej hmm chyba nie, zresztą zależy jak kto pojmuje, to "normalniej". Za to było zdecydowanie stabilniej, "zmiany" były skokowo od czasu do czasu, nie jak dziś ciągle. Za to była jedna spora różnica do dzisiejszych czasów, było bardziej "ludzko" nie tak urzędowo-papierowo-pieniężnie-kolesiowo-politycznie... 07:49, 22.01.2022


Czytelnik.Czytelnik.

2 2

A Jarosław Kaczyński zastał Polske z dziurawymi drogami , a zostawi z autostradami ! 🙂 14:02, 22.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%