Zamknij

Co sprawdzić przed zakupem samochodu?

15:10, 09.06.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 11:15, 10.06.2022

Zakup auto używanego zawsze wymaga obejrzenia wielu rzeczy by cokolwiek o nim wiedzieć. W tym artykule skupiamy się na tym, co należy sprawdzić oglądając samochód w ogłoszeniu i na żywo. Zwracamy również uwagę na dokumenty, który powinien posiadać sprzedający. Podpowiadamy także, o co zapytać sprzedającego by uniknąć nieporozumień i ewentualnych problemów.

Sprawdzenie nadwozia przed zakupem

Po pierwsze oceniamy stan ogólny pojazdu - znaczne uszczerbki lakieru, obicia, zarysowania oraz braki elementów – np. listew, klamek, zaślepek i innych detali.

Lakier – do jego oceny z pewnością przyda się nam czujnik lakieru. Z jego pomocą jest szansa na wykrycie elementów malowanych. Fabryczne wartości to zwykle ok 80-120 μm, wartości 150 μm i wyższe mogą świadczyć o malowaniu elementów. Większe ubytki powłoki lakierniczej czy lakieru wierzchniego zobaczymy gołym okiem.

Szczeliny między elementami – oglądając samochód sprawdźmy czy szczeliny drzwi, błotników, przy masce, zderzakach itp. są równe. Wszelkie różnice widoczne gołym okiem mogą sugerować wypadkową przeszłość. W przypadku wątpliwości, co do oceny jak coś powinno wyglądać w danym modelu, dobrze sprawdzić inne samochody i porównać choćby zdjęcia w ofertach sprzedaży: https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/

Rdza – Oczywiście każde ognisko rdzy jest złe, ale są takie które są gorsze. Najgorzej jeśli rdza trawi elementy, które trudno wymienić - takie jak okolice szyby przedniej, tylnych błotników, podłużnic czy podłogi. Koszty naprawy są wtedy bardzo wysokie, a trwałość takiego zabiegu bywa różna.

Lakier – do jego skontrolowania najlepiej użyć prostego miernika do lakieru. Podpowie Ci, w którym miejscu dokonywane były poprawki blacharskie. Wynik fabryczny to ok. 80-120 μm. Jeśli element był jedynie lakierowany, miernik pokaże ok. 150-190 μm. Większe wartości mogą świadczyć o tym, że w ruch poszła także zaprawa szpachlowa.

Stan szyb – Uszkodzona przednia szyba to wydatek liczony w setkach złotych. Przed zakupem warto sprawdzić czy nie ma na niej odprysków lub rys i pęknięć. Z uszkodzoną przednią szyba nie wolno poruszać się po polskich drogach.

Lampy – Matowe bądź uszkodzone lampy mogą stanowić problem przy przeglądzie pojazdu. Ich wymiana jest zwykle kosztowna – szczególnie koszt lamp przednich. Źle spasowane elementy lub uszkodzone mocowania mogą świadczyć o przebytym wypadku.

Opony – nierówno zużyte opony mogą świadczyć o problemach z geometrią o różnym podłożu. Zużyte opony to spory, dodatkowy wydatek zaraz po zakupie auta.

Zaglądamy pod maskę samochodu przed zakupem

Czystość po maską – Idealnie czysty silnik w aucie, które nie jest nowe, może świadczyć o problemach, które ktoś próbował ukryć.

Olej – Spytaj właściciela o zużycie oleju oraz o to jak często był wymieniany. Patrz na reakcje i słuchaj uważnie. Dobrze wiedzieć również jaki rodzaj oleju i jakiej marki stosował właściciel.

Stan pasków (osprzętu oraz rozrządu) – Paski nie powinny posiadać pęknięć oraz plam od płynów czy oleju. O daty wymian zapytajmy sprzedającego. Dla bezpieczeństwa najlepiej wymienić cały rozrząd tuż po zakupie – jeśli auto posiada pasek a nie łańcuch rozrządu.

Stan świec – Sprawdzimy raczej w warsztacie niż na własna rękę – warto jednak to zrobić by ocenić stan silnika i jego sprawności.

Kielichy MacPhersona – kielichy odpowiedzialne są za utrzymanie masy pojazdu – to do nich montowana jest kolumna zawieszenia. W żadnym wypadku nie powinny być one zardzewiałe.

Co sprawdzić we wnętrzu pojazdu zanim go kupimy?

W teorii stan foteli, kierownicy i innych elementów wnętrza powinien pomóc nam w ocenie faktycznego poziomu zużycia pojazdu – w praktyce elementy te można wymienić na inne – co czasem ma miejsce. Auto z rzekomo małym przebiegiem powinno być mniej zniszczone niż pojazd mający 200-300 tys. km przebiegu – dobrze obejrzeć kilka aut tego samego modelu by porównać stopień zużycia.

Sterowanie fotelami – to mechanizm, który lubi się psuć – szczególnie jeśli jest elektryczny.

Podnoszenie szyb – opuść na sam dół wszystkie szyby i podnieś. Dziwne dźwięki mogą świadczyć o tym, że żywotność elektrycznych szyb dobiega końca.

Klimatyzacja – jeśli właściciel twierdzi, że klima nie jest nabita może to znaczyć również, że chłodnica klimatyzacji lub pompa jest do wymiany – to zawsze droga naprawa. Jeśli zależy Ci na klimatyzacji, a w aucie, które oglądasz coś z nią nie działa - lepiej odpuść zakup lub sprawdź koszty naprawy i negocjuj cenę.

Kontrolki na desce rozdzielczej – Świecące się kontrolki mogą świadczyć o kłopotach. Gaśnięcie wszystkich kontrolek na raz również. Możliwe jest wtedy, że ktoś przy nich majstrował by ukryć problem przed kupującym.

Klakson – brak klaksonu będzie sporym problemem w uzyskaniu przeglądu.

Wilgoć – Jeśli w samochodzie czujesz zapach wilgoci może toś świadczyć, o problemach, które doświadczyło auto w przeszłości. W przypadku cabrio może sugerować problemy ze szczelnością dachu – w takiej sytuacji stan blach w niewidocznych miejscach może być zagadką, której lepiej nie sprawdzać osobiście.

Ponadto warto sprawdzić wszystkie inne funkcje włączane z kabiny: wycieraczki, światła, ogrzewanie tylnej szyby, pokrętła nawiewu, działanie wentylatora, centralny zamek oraz radio i nagłośnienie.

Formalności, czyli dokumenty i umowa

Ubezpieczenie OC – pamiętaj, że samochodem bez wykupionego OC nie możesz poruszać się po drogach

Badanie techniczne – jest również niezbędne aby wyjechać samochodem na drogę publiczną.

Karta pojazdu – każdy samochód używany zarejestrowany w Polsce po 1999 roku powinien posiadać kartę pojazdu.

Numer VIN – Sprawdź numer VIN. Ten w dokumentach musi zgadzać się z tym wybitym na karoserii samochodu. Na podstawie numeru VIN sprawdzisz również historię przebiegu lub historię wypadkową pojazdu.

Instalacja gazowa – jeśli samochód posiada instalację gazową, sprzedający musi przekazać Ci dokumenty od instalacji. Kluczowe jest świadectwo homologacji butli – bez tego auto nie przejdzie kolejnego przeglądu. Instalacja powinna być też wbita w dowód rejestracyjny. Jeśli nie jest, powinieneś dostać od sprzedającego pełen komplet dokumentów od LPG wraz z fakturą za montaż w autoryzowanym warsztacie gazowniczym.

Umowa kupna sprzedaży pojazdu – decydując się na zakup pojazdu używanego sam zadbaj o dobrą umowę i dowiedz się wcześniej co w niej powinno być zawarte by chroniła również Ciebie, a nie tylko sprzedającego. Dobry wzór umowy kupna sprzedaży samochodu wraz z umówieniem znajdziesz na: https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/osobowe/umowa-kupna-sprzedazy-samochodu-pdf-doc.html

Właściciel pojazdu – sprawdź, czy właściciel pojazdu i osoba sprzedająca Ci samochód to ta sama osoba. Jeśli nie zweryfikuj czy sprzedający jest umocowany prawnie do sprzedaży – posiada pisemne upoważnienie sprzedającego (powinien dołączyć je do umowy)

To jeszcze nie wszystko

Oczywiście poza samodzielną ocena pojazdu „na oko” nic nie zastąpi sprawdzenia samochodu przez dobrego mechanika, który zna się na rzeczy i ma do dyspozycji odpowiedni sprzęt. Jazda testowa to także, element sprawdzenia auta, o którym należy pamiętać. Temat jest jednak tak rozległy, że można by o nim napisać osobny artykuł, a i tak nie poruszy się wszystkich kwestii.

Artykuł powstał przy współpracy serwisu ogłoszeniowego Sprzedawacz.pl, na którym znajdziesz m. in. ogłoszenia motoryzacyjne i wystawisz za darmo samochód na sprzedaż.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%