Zakup auto używanego zawsze wymaga obejrzenia wielu rzeczy by cokolwiek o nim wiedzieć. W tym artykule skupiamy się na tym, co należy sprawdzić oglądając samochód w ogłoszeniu i na żywo. Zwracamy również uwagę na dokumenty, który powinien posiadać sprzedający. Podpowiadamy także, o co zapytać sprzedającego by uniknąć nieporozumień i ewentualnych problemów.
Po pierwsze oceniamy stan ogólny pojazdu - znaczne uszczerbki lakieru, obicia, zarysowania oraz braki elementów – np. listew, klamek, zaślepek i innych detali.
Lakier – do jego oceny z pewnością przyda się nam czujnik lakieru. Z jego pomocą jest szansa na wykrycie elementów malowanych. Fabryczne wartości to zwykle ok 80-120 μm, wartości 150 μm i wyższe mogą świadczyć o malowaniu elementów. Większe ubytki powłoki lakierniczej czy lakieru wierzchniego zobaczymy gołym okiem.
Szczeliny między elementami – oglądając samochód sprawdźmy czy szczeliny drzwi, błotników, przy masce, zderzakach itp. są równe. Wszelkie różnice widoczne gołym okiem mogą sugerować wypadkową przeszłość. W przypadku wątpliwości, co do oceny jak coś powinno wyglądać w danym modelu, dobrze sprawdzić inne samochody i porównać choćby zdjęcia w ofertach sprzedaży: https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/
Rdza – Oczywiście każde ognisko rdzy jest złe, ale są takie które są gorsze. Najgorzej jeśli rdza trawi elementy, które trudno wymienić - takie jak okolice szyby przedniej, tylnych błotników, podłużnic czy podłogi. Koszty naprawy są wtedy bardzo wysokie, a trwałość takiego zabiegu bywa różna.
Lakier – do jego skontrolowania najlepiej użyć prostego miernika do lakieru. Podpowie Ci, w którym miejscu dokonywane były poprawki blacharskie. Wynik fabryczny to ok. 80-120 μm. Jeśli element był jedynie lakierowany, miernik pokaże ok. 150-190 μm. Większe wartości mogą świadczyć o tym, że w ruch poszła także zaprawa szpachlowa.
Stan szyb – Uszkodzona przednia szyba to wydatek liczony w setkach złotych. Przed zakupem warto sprawdzić czy nie ma na niej odprysków lub rys i pęknięć. Z uszkodzoną przednią szyba nie wolno poruszać się po polskich drogach.
Lampy – Matowe bądź uszkodzone lampy mogą stanowić problem przy przeglądzie pojazdu. Ich wymiana jest zwykle kosztowna – szczególnie koszt lamp przednich. Źle spasowane elementy lub uszkodzone mocowania mogą świadczyć o przebytym wypadku.
Opony – nierówno zużyte opony mogą świadczyć o problemach z geometrią o różnym podłożu. Zużyte opony to spory, dodatkowy wydatek zaraz po zakupie auta.
Czystość po maską – Idealnie czysty silnik w aucie, które nie jest nowe, może świadczyć o problemach, które ktoś próbował ukryć.
Olej – Spytaj właściciela o zużycie oleju oraz o to jak często był wymieniany. Patrz na reakcje i słuchaj uważnie. Dobrze wiedzieć również jaki rodzaj oleju i jakiej marki stosował właściciel.
Stan pasków (osprzętu oraz rozrządu) – Paski nie powinny posiadać pęknięć oraz plam od płynów czy oleju. O daty wymian zapytajmy sprzedającego. Dla bezpieczeństwa najlepiej wymienić cały rozrząd tuż po zakupie – jeśli auto posiada pasek a nie łańcuch rozrządu.
Stan świec – Sprawdzimy raczej w warsztacie niż na własna rękę – warto jednak to zrobić by ocenić stan silnika i jego sprawności.
Kielichy MacPhersona – kielichy odpowiedzialne są za utrzymanie masy pojazdu – to do nich montowana jest kolumna zawieszenia. W żadnym wypadku nie powinny być one zardzewiałe.
W teorii stan foteli, kierownicy i innych elementów wnętrza powinien pomóc nam w ocenie faktycznego poziomu zużycia pojazdu – w praktyce elementy te można wymienić na inne – co czasem ma miejsce. Auto z rzekomo małym przebiegiem powinno być mniej zniszczone niż pojazd mający 200-300 tys. km przebiegu – dobrze obejrzeć kilka aut tego samego modelu by porównać stopień zużycia.
Sterowanie fotelami – to mechanizm, który lubi się psuć – szczególnie jeśli jest elektryczny.
Podnoszenie szyb – opuść na sam dół wszystkie szyby i podnieś. Dziwne dźwięki mogą świadczyć o tym, że żywotność elektrycznych szyb dobiega końca.
Klimatyzacja – jeśli właściciel twierdzi, że klima nie jest nabita może to znaczyć również, że chłodnica klimatyzacji lub pompa jest do wymiany – to zawsze droga naprawa. Jeśli zależy Ci na klimatyzacji, a w aucie, które oglądasz coś z nią nie działa - lepiej odpuść zakup lub sprawdź koszty naprawy i negocjuj cenę.
Kontrolki na desce rozdzielczej – Świecące się kontrolki mogą świadczyć o kłopotach. Gaśnięcie wszystkich kontrolek na raz również. Możliwe jest wtedy, że ktoś przy nich majstrował by ukryć problem przed kupującym.
Klakson – brak klaksonu będzie sporym problemem w uzyskaniu przeglądu.
Wilgoć – Jeśli w samochodzie czujesz zapach wilgoci może toś świadczyć, o problemach, które doświadczyło auto w przeszłości. W przypadku cabrio może sugerować problemy ze szczelnością dachu – w takiej sytuacji stan blach w niewidocznych miejscach może być zagadką, której lepiej nie sprawdzać osobiście.
Ponadto warto sprawdzić wszystkie inne funkcje włączane z kabiny: wycieraczki, światła, ogrzewanie tylnej szyby, pokrętła nawiewu, działanie wentylatora, centralny zamek oraz radio i nagłośnienie.
Ubezpieczenie OC – pamiętaj, że samochodem bez wykupionego OC nie możesz poruszać się po drogach
Badanie techniczne – jest również niezbędne aby wyjechać samochodem na drogę publiczną.
Karta pojazdu – każdy samochód używany zarejestrowany w Polsce po 1999 roku powinien posiadać kartę pojazdu.
Numer VIN – Sprawdź numer VIN. Ten w dokumentach musi zgadzać się z tym wybitym na karoserii samochodu. Na podstawie numeru VIN sprawdzisz również historię przebiegu lub historię wypadkową pojazdu.
Instalacja gazowa – jeśli samochód posiada instalację gazową, sprzedający musi przekazać Ci dokumenty od instalacji. Kluczowe jest świadectwo homologacji butli – bez tego auto nie przejdzie kolejnego przeglądu. Instalacja powinna być też wbita w dowód rejestracyjny. Jeśli nie jest, powinieneś dostać od sprzedającego pełen komplet dokumentów od LPG wraz z fakturą za montaż w autoryzowanym warsztacie gazowniczym.
Umowa kupna sprzedaży pojazdu – decydując się na zakup pojazdu używanego sam zadbaj o dobrą umowę i dowiedz się wcześniej co w niej powinno być zawarte by chroniła również Ciebie, a nie tylko sprzedającego. Dobry wzór umowy kupna sprzedaży samochodu wraz z umówieniem znajdziesz na: https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/osobowe/umowa-kupna-sprzedazy-samochodu-pdf-doc.html
Właściciel pojazdu – sprawdź, czy właściciel pojazdu i osoba sprzedająca Ci samochód to ta sama osoba. Jeśli nie zweryfikuj czy sprzedający jest umocowany prawnie do sprzedaży – posiada pisemne upoważnienie sprzedającego (powinien dołączyć je do umowy)
Oczywiście poza samodzielną ocena pojazdu „na oko” nic nie zastąpi sprawdzenia samochodu przez dobrego mechanika, który zna się na rzeczy i ma do dyspozycji odpowiedni sprzęt. Jazda testowa to także, element sprawdzenia auta, o którym należy pamiętać. Temat jest jednak tak rozległy, że można by o nim napisać osobny artykuł, a i tak nie poruszy się wszystkich kwestii.
Artykuł powstał przy współpracy serwisu ogłoszeniowego Sprzedawacz.pl, na którym znajdziesz m. in. ogłoszenia motoryzacyjne i wystawisz za darmo samochód na sprzedaż.