Zamknij

Ratusz wylewa kubeł zimnej wody na zwolenników programu sterylizacji zwierząt

15:46, 24.04.2019
Skomentuj

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej we Wrześni negatywnie zaopiniowała społeczny projekt programu darmowej sterylizacji psów i kotów. Formalnie to nie koniec drogi, ale losy petycji podpisanej przez 612 osób wydają się już przesądzone.

Posiedzenie komisji odbyło się w środę 24 kwietnia w ratuszu. Petycję oficjalnie przedstawiła inicjatorka całej akcji Arleta Kretkowska.

Przy głosie A. Kretkowska, obok Beata Nowak ze stowarzyszenia Psi-Jaciel

– Sterylizacja to jedyna droga przeciwdziałania bezdomności zwierząt i zarazem sposób na obniżenie wydatków na wrzesińskie schronisko, które z roku na rok coraz większe – argumentowała A. Kretkowska, której towarzyszyło kilku innych aktywistów.

Jedna ze zwolenniczek programu sterylizacji
Hanna Mamzer, biegła sądowa ds. dobrostanu zwierząt
Przy mikrofonie obywatel Bartosz Wilczyński
Mieszkanka Psar Małych, zwolenniczka sterylizacji

Zdaniem wnioskodawców, problem bezdomności zwierząt będzie się tylko powiększał przy braku działań ze strony gminy, innych niż samo prowadzenie schroniska. Społecznicy powoływali się na konkretne źródła wspierające ich argumenty, były to m.in. dane statystyczne z gmin, które wprowadziły już programy sterylizacji, specjalistyczne artykuły i raporty Najwyższej Izby Kontroli. Nie znalazły one jednak uznania u wiceburmistrza Karola Nowaka (Unia Wrześnian), który przedstawił odmienne stanowisko urzędu w całej sprawie.

Wiceburmistrz Karol Nowak

– Nie zgadzam się z tezą, że sterylizacja to jedyny sposób na rozwiązanie problemu bezdomności zwierząt. Program sterylizacji nic nie da bez rozwiązania kwestii podstawowej, którą jest brak ewidencji psów, czyli brak obowiązku tzw. chipowania. Wiemy, że takie przepisy są przygotowywane na szczeblu rządowym, mamy więc nadzieję, że wejdą w życie. A jeśli nie zostaną wprowadzone, to wtedy będziemy mogli zastanowić się nad wypracowaniem własnego kompleksowego rozwiązania. Z tym trzeba jednak poczekać.

– Swoją drogą, generalnie nie zgadzam się z tym, że gmina powinna wydawać publiczne pieniądze na prywatne psy i koty. Każdy właściciel powinien sam odpowiadać za swojego zwierzaka – zaznaczył K. Nowak.

Od lewej: Włodzimierz Wawrzyniak, Jarosław Graczyk, K. Nowak

Głosowanie radnych nad zaopiniowaniem petycji skończyło się remisem. Pozytywnie odnieśli się do niej Damian Staniszewski (Projekt Września) i Jarosław Graczyk (Koalicja Obywatelska), przeciwnego zdania byli Bogdan Nowak (UWrz) i Włodzimierz Wawrzyniak (UWrz). W tej sytuacji decydujący był głos przewodniczącego komisji, W. Wawrzyniaka.

Głosowanie

Formalnie nie jest to jeszcze odrzucenie petycji – teraz trafi ona na posiedzenie rady miejskiej – jednak negatywna opinia komisji nie wróży dobrze dla społeczników.

Jakie argumenty jeszcze padały? Czy to koniec obywatelskiej inicjatywy? Jak obie strony skomentowały całe spotkanie? Więcej na ten temat będzie można przeczytać w najbliższym wydaniu „WW”.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(11)

Jarosław KulawyJarosław Kulawy

4 15

No i dobrze, czym jest te 600 osób, weźcie się do roboty i zaróbcie a nie naszą kasę chcecie...

16:44, 24.04.2019
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

ZiomeczekZiomeczek

10 3

lol, jak nie ma sterylizacji to dużo więcej dokładasz do budżetu - bo są bezdomne psy. Jest sterylizacja, nie ma psów w schroniskach - tak w skrócie

17:53, 24.04.2019

kretkakretka

11 1

Kasa jest nasza jak mówisz, w tej chwili tracimy na schronisko w perspektywie można byłoby te pieniądze przeznaczyć na ważniejsze rzeczy, przecież chodzi o dobro zwierząt, lepiej budować za nasz pieniądze stacyjki za milion? Należe do tych 600 osób i zaświadczam ze moje zwierzęta sa wysterylizowane za moje pieniądze

18:14, 24.04.2019

Młot na idiotówMłot na idiotów

3 9

Tylko się nie zesrej z tą "naszą kasą". Każdy płaci podatki. Sam się weź do roboty, chociaż coś mi się wydaje, że ty już nie pracujesz, prawda?

19:03, 24.04.2019

Kij na władzeKij na władze

16 3

Deweloperom budować parkingi to tak. Ale kilka zł w budżecie na psy to już szkoda. Czekamy za to na fontanne i pomnik wolności. To są potrzebne rzeczy. ;-)

17:27, 24.04.2019
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RozżalonyRozżalony

10 2

Oczywiście, problem niech się sam rozwiąże!

Brawo dla mieszkańców za podjęcie tematu.

17:52, 24.04.2019
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Młot na idiotówMłot na idiotów

4 6

Na twarzach pań widzę rozczarowanie; no cóż - polityka, pan Karol jest dobrym człowiekiem, ale taką ma pracę.

19:05, 24.04.2019
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

SzarikSzarik

14 1

jaką? czy wsłuchiwanie się w głos mieszkańców to nie jest czasem właśnie "ta praca"?

19:10, 24.04.2019

kretkakretka

4 1

Nie wiem jakim człowiekiem jest pan Karol ale z pewnością wszechwiedzącym i nie chętnym do jakichkolwiek kompromisów.

06:59, 25.04.2019

RobertRobert

29 8

Wszyscy wiedzą, że sterylizacja psów i kotów jest najlepszym i jedynym skutecznym sposobem na walkę z bezdomnością tych zwierząt. Wiedzą to wszyscy, którzy zawodowo i od lat zajmują się problemem, ale część naszych radnych, B. Nowak i Wawrzyniak (brawo D. Staniszewski i J. Graczyk!) + zastępca burmistrza K. Nowak, wiedzą lepiej: lepiej czipować psy, bo – jak można się domyślać – wtedy bezdomności psów i kotów nie będzie. Skąd ta pewność? Będziecie czipować wszystkie nowonarodzone szczeniaki w gminie? Skąd będziecie wiedzieć, że moja Dziunia (wzięliśmy ją niedawno z Waszego schroniska, żeby ulżyć Waszemu budżetowi) jest w ciąży? W którym tygodniu życia szczeniaków zamierzacie je czipować? Ile będzie kosztowało czipowanie wszystkich szczeniaków w gminie? Wiem, że stawiam „głupie” pytania, bo Wy przecież wiecie lepiej. Mam pełne niesmaku przeczucie, że odrzucacie mądrą propozycję mieszkańców tylko dlatego, że to nie jest Wasza, władzy, propozycja, lecz właśnie mieszkańców. Traktujecie tę propozycję (wiecie, że to propozycja mądra) jako propozycję opozycji, więc „dla zasady” należy ją odrzucić. Pomyślcie proszę inaczej – czy świat się zawali, jeśli przegłosujecie na tak propozycję opozycji. Pomyślcie o korzyściach politycznych, jakie odniesiecie. Przy okazji zrobicie coś dobrego dla tych biednych bezdomnych zwierzaków. Wierzę, że tak się stanie.

21:27, 24.04.2019
Odpowiedzi:6
Odpowiedz

Pies z kotemPies z kotem

15 6

Nie zawsze, ale tym razem bardzo się z Panem zgadzam. Brawo za ten głos rozsądku.

21:51, 24.04.2019

Kij na Wielkiego KanKij na Wielkiego Kan

13 5

W samo sedno Panie Naczelny. Takie felietony powinien Pan pisać jak ten komentarz.

22:06, 24.04.2019

jakjak

4 12

Najpierw proszę Panie Redaktorze przedstawić jakieś główne tezy tego programu steryzlizacji, bo poza tym że ktoś za nim lobbuje nic nie wiemy. Może ten program zwyczajnie nadaje się do kosza? Tak więc proszę nie szczuć opinii publicznej tylko konkretnie napisać co proponowali autorzy i na co nie zgodził się ratusz.

02:48, 25.04.2019

FilozoficznieFilozoficznie

2 0

"Wszyscy wiedzą...". Wszyscy, czyli kto?

10:01, 25.04.2019

:):)

0 1

Serio? Wziął Pan psa, żeby odciążyć budżet? Lekka przesada. No i chyba Dziunia wysterylizowana jest?

10:44, 21.05.2019

PERSYMONAPERSYMONA

0 0

koty wolno żyjące nie są bezdomne, a psy lub koty, które mają właściciela też bezdomne nie są, wykastrowane czy nie dalej mogą wałęsać się po gminie , bo właściciel je wypuści lub porzuci i w końcu trafią do schroniska. Czip pozwoliłby namierzyć opiekuna zwierzęcia i ukarać za porzucenie, a zwierzę mogłoby trafić do domu , a nie do schroniska. Ludzie myślcie logicznie i nie okaleczajcie zwierząt tylko z własnej głupoty i dla własnej wygody.

14:21, 21.09.2019

michumichu

16 2

Pan Karol już udowodnił swoja fachowość w SKOKu. A teraz udaje znawcę w dziedzinie weterynarii i w każdej dziedzinie. Tak uczy księga Kałuży. Mów zawsze nie - lud nie wie co dobre. Tylko ja wiem i basta. Same fachmany w tej gminie. I radny Nowak tez karnie podnosi rękę za władzą. Obrzydliwe.

08:10, 25.04.2019
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Punkt GPunkt G

7 2

Kałużny toleruje tylko tych, którzy myślą (myślą?!) tak jak on. Reszta won!

08:35, 25.04.2019

SocjalistaSocjalista

5 3

"Władza wie lepiej"- idealne podsumowanie wszystkich partii i polityków wywodzących się z Solidarności.

09:48, 25.04.2019
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OmptedaOmpteda

10 1

Na pewno dałoby się wynegocjować umowę na tańszą kastrację, prz większej ich liczbie. A tak, najlepiej psy zaczipować, do tego kupić system do monitorowania psiej populacji i zatrudnić ze trzech urzędników do jego obsługi. A zwierzęta dalej będą się rozmnażać.

09:58, 25.04.2019
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LibertarLibertar

6 4

Powiedzmy, że mój sąsiad ma hodowlę 20 psów. Koszt kastracji 6000 zł. Z jakiej racji mam dokładać do jego biznesu? Podejrzewam, że na darmowej kastracji skorzystaliby głownie hodowcy. Chcesz mieć hodowlę, chcesz mieć zwierzęta, płać sobie sam za kastrację. Jeśli Janusz, posiadacz psa, ma gdzieś co się z nim dzieje to darmowa kastracja nie spowoduje, że Janusz się nim nagle zainteresuje. Januszowi nie będzie się chciało.

11:59, 25.04.2019
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MyślicielMyśliciel

2 0

No 20 psów to oczywiście jako przykład, ale takich co mają po 3 czy 5 to znam.

12:02, 25.04.2019

2 1

„Janusz, ja Ci mówię, Ty lepiej nigdzie z tym psem nie łaź. Teraz już będzie wiadomo, że Twój, jak kogoś ugryzie będzie na Ciebie. Dej se spokój!”

13:06, 25.04.2019

tadeusz6tadeusz6

5 4

Występowaliśmy o sterylizację psów właścicielskich głównie dla osób których na to nie stać, żeby ograniczyć ilość szczeniaków, wiadomym jest że nikt nie sterylizowałby psów , które ktoś hoduje. To mogłabybyć sterylizacja 1 zwierzęcia z gospodarstwa domowego raz na 2 lub 3 lata. W tej chwili miesięcznie na schronisko wydaje się 26 tysięcy zł, większość pochłaniają pracownicy, dla psów i tak niewiele zostaje. Jeżeli wdrożylibyśmy sterylizację te koszty z roku na rok byłyby mniejsze a koszt sterylizacji większej ilości mógłby być za mniejsze pieniądze ok. 60 zł. Tak naprawdę zaoszczędzilibyśmy nasze pieniądze, Tak bo to są nasze pieniądze, które gmina zagospodarowuje jak chce

12:51, 25.04.2019
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

5 3

o to znaczy „nie stać”? Jakieś zaświadczenia o zarobkach? Badanie jak zdolności kredytowej? 100 zł to 5 paczek fajek...

12:56, 25.04.2019

OysterOyster

4 6

Okaleczanie słabszych i samotnych to lewicowa domena. Zwłaszcza, gdy nie mogą się bronić. A może tak sterylizować samotne/nych, stare panny i starych kawalerów? Do tej pory natura sobie z tym radziła. Nie wyręczajmy jej bezmyślnym okrucieństwem.

10:13, 26.04.2019
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PERSYMONAPERSYMONA

0 2

Brawo Rada Miasta Września, brawo Wiceburmistrz! Tak trzymać, kubeł zimnej wody na łeb kastrunom!

19:30, 13.10.2019

0%