We wtorek 10 marca odbyła się debata miejska poświęcona wrzesińskiej obwodnicy południowej. Niestety, mimo zaproszenia, zabrakło na niej przedstawicieli miejscowej władzy. W sumie przybyło około 40 osób.
Podczas debaty próbowano znaleźć odpowiedź na pytanie: „Jakiej obwodnicy potrzebuje Września?”. Organizatorem było stowarzyszenie Projekt Września. Młodzi działacze zaprosili ekspertów z Poznania: dr Marcina Kicińskiego z Politechniki Poznańskiej oraz inż. Szymona Zielińskiego z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
Można powiedzieć, że było to spotkanie naukowca i praktyka ze zwykłymi ludźmi, którzy chcieli dowiedzieć się, co ktoś z zewnątrz – znający się na budowaniu dróg – sądzi o propozycji Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni.
Przypomnijmy pokrótce koncepcję ratusza. Zakłada ona, że południowy odcinek obwodnicy Wrześni będzie miał długość 3,7 km. Ma zacząć się od ronda w Obłaczkowie, na drodze krajowej nr 15, i dalej biec w stronę Bierzglinka. Na wysokości drugiego ronda w Obłaczkowie (tego prowadzącego na autostradę) ma powstać kolejne rondo i droga, która je połączy. Dalej ten odcinek obwodnicy ma biec w kierunku ul. Sikorskiego. Nad autostradą wybudowany ma zostać wiadukt, który umożliwi wjazd na drogę krajową (ul. Objazdową) prowadzącą w kierunku Konina oraz Gniezna.
Eksperci zgodnie przyznali, że ten wariant obwodnicy jest niewątpliwie najgorszym ze wszystkich, jakie przedstawiono im do oceny, a które także szeroko zaprezentowano uczestnikom debaty.
– Idealnej koncepcji nie ma i to trzeba sobie jasno powiedzieć, ale projekt zaproponowany przez gminę, delikatnie mówiąc, nie jest najlepszy – stwierdza Marcin Kiciński. – Połączenie drogi nr 15 z drogą 92 z dużym prawdopodobieństwem spowoduje znaczne zwiększenie liczby pojazdów na ul. Objazdowej, Sikorskiego i tym samym powstawanie tam korków. Uważam, że zrobienie kolejnego węzła na tej drodze jest dużym błędem. Sadzę, że lokalna władza powinna jeszcze raz poważnie zastanowić się nad przebiegiem tego odcinka obwodnicy. Chociażby ze względu na wyniki pomiaru natężenia ruchu, które w tym roku są robione, a które pokażą jasno, ile samochodów z kierunku Gniezna i Konina zostałoby wpuszczonych w to wąskie gardło, czyli ul. Sikorskiego.
Dodajmy, że z ostatniego pomiaru ruchu, który przeprowadzono w 2015 r., wynika, że ul. Sikorskiego przejechałoby grubo ponad 20 tys. samochodów na dobę.
Zaproszeni na debatę goście mówili dużo, ale nadużywali języka specjalistycznego, technicznego, co nie wszystkim się podobało.
– Przyszliśmy tutaj, żeby konkretnie rozmawiać o naszej obwodnicy – stwierdził jeden z mężczyzn, który najwyraźniej nie mógł doczekać się dyskusji.
A dyskusja była bardzo konkretna i rzeczowa, mimo że osób na sali było niewiele. Ludzie nie bali się mówić wprost, co myślą o poszczególnych wariantach.
– Tyle budowania, żeby ominąć tylko jedno rondo? To jest chory pomysł – stwierdził mężczyzna, analizując projekt forsowany przez gminę Września. – Mówi się o potrzebie wyrzucenia ruchu tranzytowego poza miasto. Tylko czy droga krajowa 92, czyli ul. Sikorskiego i Objazdowa, jest poza miastem? – pytał ktoś inny.
Większość osób uznała, że ten wariant jest fatalny. Ludzie nie rozumieją, dlaczego władze miasta się przy nim upierają. Według uczestników debaty najlepszym pomysłem jest ten widoczny na zdjęciu powyżej. Zyskał on aprobatę zarówno wrześnian, jak i zaproszonych ekspertów.
– Zbudowanie tego odcinka dałoby miastu możliwość rozwoju i rozbudowy. Przecież za kilka lat Września może być terytorialnie znacznie większa, a chyba nikt nie chce, żeby wtedy okazało się, że obwodnica przebiega przez środek miasta? – mówił Szymon Zieliński.
Propozycja przebiegu obwodnicy przygotowana przez stowarzyszenie Projekt Września także została skrytykowana. Eksperci i uczestnicy debaty uznali, że pomysł, aby część obwodnicy biegła autostradą A2, jest nie do przyjęcia. Chociaż zauważono przy okazji, że byłaby to najtańsza opcja ze wszystkich przedstawionych na debacie.
odbyło się11:22, 13.03.2020
... kolejne publiczne bicie piany przez ludzi z PW. Co to wniosło dla nas Wrześnian? Co to wniosło dla samej Wrześni?
Uczestnik11:31, 13.03.2020
Ciekawa debata. Wniosek prosty, trzeba dokładnie przeanalizować, jak powinny przebiegać kolejne odcinki obwodnicy Wrześni.
KierowcaPWR11:32, 13.03.2020
Warto już teraz szukać rozwiązania co nas czeka po oddaniu budowanego odcinka obwodnicy. Bo to, że na Sikorskiego/Objazdowej czeka nas sajgon, wie chyba każdy...
Pomyślmy11:34, 13.03.2020
Najgorsze rozwiązanie to nr 4. Ono nic nie wnosi. Czemu gmina forsuje akurat ten wariant?
66611:36, 13.03.2020
a gdzie zdjecia z tej "debaty"? Pokażcie frekwencję. Ile tam było osób? Oprócz gości z PW i gości tych gości?
TIRowiec11:39, 13.03.2020
Koncepcja nr 3 bardzo ciekawa. Wiadomo coś, jak wyglądają szansę na jej realizację?
no to jak11:39, 13.03.2020
... 40 przypadkowych osób z ulicy chce ustawiać komunikację we Wrześni? Takie "debaty" to nad Nilem przy piwku można prowadzić.
okazuje się11:15, 15.03.2020
... że na tej całej "debacie" była połowa z rzekomych 40 osob jak pisze p. Tomaszewska. Gdzie są fotki z sali potwierdzające frekwencję? Było aż tak żenująco?
TIRowiec11:45, 13.03.2020
"z ostatniego pomiaru ruchu, który przeprowadzono w 2015 r., wynika, że ul. Sikorskiego przejechałoby grubo ponad 20 tys. samochodów na dobę." - mam nadzieję, że osoby projektujące dalsze etapy obwodnicy wzięły sobie to zdanie do serca. Nie chcemy apokalipsy na Sikorskiego
tak jak mówiłem11:51, 13.03.2020
... wcześniej: na tą "debatę" zorganizwoaną przez "opozycję" z PW żaden z decydentów się nie pojawił. To było oczywiste i będzie teraz wykorzystywane przez PW jako odbijanie piłeczki. Żaden poważny problem nie powienien być podejmowany przez PW, bo dzieje sie to ze szkodą dla nas Wrześnian. Jesli PW chce coś zrobić dla Wrześni to najlepiej niech przestanie sie angażować w sprawy dla miasta i mieszkańców ważne. Niech swoje prywatne porachunki z burmistrzem prowadzą na poziomie altany LOK.
Zorientowany12:32, 13.03.2020
Jak masz takie zaufanie do władz to przypomnij sobie rok 2003 r. Starosta i Burmistrz rządzili już w tamtym czasie we Wrześni. Jakoś zabrakło im determinacji, żeby nie zgodzić się poprowadzenia dróg krajowych 92 i 15 po tej samej jezdni na tak długim odcinku od ronda z Wrocławską do ronda w Obłaczkowie. To jest najbardziej korkujące się miejsce we Wrześni. Budowana obecnie obwodnica nic w tej kwestii puki co nie zmieni. Nie wiadomo kiedy zacznie się budowa obwodnicy południowej. Dodatkowo Teraz drogi 15 i 92 będą dodatkowo przebiegać na odcinku 3,7 km jedną jezdnią. Nawet jak obwodnica południowa zostanie pobudowana to odcinek wspólnego przebiegu dróg 15 i 92 będzie wynosił około 2,2 km. Rządzący Wrześnią nie wyciągnęli nauki z własnych błędów. W takim wypadku nawoływanie, że decyzje należy zostawić decydentom jest chyba mało rozsądne. Tylko obywatelskie społeczeństwo zaangażowane jest w stanie w tej kwestii zmienić coś na lepsze.
On lajn11:55, 13.03.2020
Oglądałem transmisję debaty na żywo w internecie. W takich sprawach jak planowanie obwodnicy zawsze warto posłuchać fachowców. I tutaj nie było zaskoczenia. Zdaniem ekspertów nazywanie obwodnicą obecnie "forsowanego przez gminę" wariantu nr 4 to nieporozumienie. Co niby ten łącznik miałby zmienić? Ulica Sikorskiego będzie totalnie zakorkowana... I tyle w temacie
Kunta Kinte12:02, 13.03.2020
A co tam jacyś eksperci...Wrzesińska władza jest nieomylna ;)
chłoposzki12:16, 13.03.2020
... z PW to ci "specjaliści" ??? Przypominam, że projekt obwodnicy powstał bez udziału "opozycji" z PW. Czego najwidoczniej PW nie może przeżyć... A że pomysłów jest u nich cały wór, stąd owa "debata" która wniosła tyle że po prostu SZOK !!! Od tej pory Września i my Wrześnianie nie musimy się juz martwić o stanie w korkach - debata rozwiązała problem.
Gosc22:14, 14.03.2020
o ile mi wiadomo to pomysł w tym wydaniu obwodnicy powstał w latach 90-tych czyli za czasów C.Bachorza i potężnej opozycji w stosunku do Jego osoby. Na dziś ta koncepcja kompletnie nie zda egzaminu. To jest zdecydowanie przestarzała koncepcja i tyle, ale nasz Tomasz Wspaniały tego nie zauważy, nie ma zamiaru nikogo i niczego słuchać - wie wszystko najlepiej i po co głos fachowców.
IMHO12:46, 13.03.2020
Fajnie posłuchać ekspertów. Mam nadzieję, że słowa dr Marcina Kicińskiego z Politechniki Poznańskiej oraz inż. Szymona Zielińskiego z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu zostaną usłyszane w ratuszu.
wiecznie_wkurzony13:04, 13.03.2020
ciekawe czy ci wszyscy najlepsi fachowcy i organizatorzy tej imprezy zauważyli że wrześnie można bez stresu ominąć jadąc s5 tylko niestety trzeba przejechać przez bramki na A2 i zapłacić.
,13:14, 13.03.2020
jadąc s5 od bydgoszczy przez gniezno i kostrzyn nie musisz nic płacić(alternatywa dla 15) za poznaniem na wrocław przed bramkami (8-D
to nie jest13:28, 13.03.2020
... kwestia "zaufania do władz" tylko ABSOLUTNEGO BRAKU ZAUFANIA DO PROJEKTU WRZEŚNIA. Nie mają nic ale to absolutnie NIC na swoim koncie oprócz słynnej altany LOK. No i całej masy artykułów promujących ich samych w WW. Na to żeby załapać się na stołki radnych wystarczyło - nic ponadto.
Gosc22:09, 14.03.2020
czy pomocy mieszkańcom Marzenina, Kawęczyna, Gulczewa i okolicznych wsi nie zauważyliście. Nie traktujcie PW jako lansu, ponieważ pracują, piszą mieszkańcom pisma, apele, odwołania. Wspierają przedsiębiorców, każdą lokalna społeczność, nie są zamknięci na swoich w stylu Unii Kilku Wrześnian. Trzeba być ślepcem, aby tego nie zauważyć. Pozdrawiam
wg mnie13:35, 13.03.2020
Pomysły 3 i 4 są dobre
Genialnie...13:54, 13.03.2020
... jak zwykle PW - żeby objechać Wrześnię trzeba to zrobić autostradą !!! I to miala udowodnić ta wasza "debata"??? Zawsze powtarzałem, że PW to dużo gadania o niczym i przerost formy nad treścią.
Ir16:26, 21.03.2020
Czy ktokolwiek poza PW inicjuje jakieś propozycje ,proponuje jakiekolwiek rowiązanie problemow komunikacyjnych czy innych.No nie widać ani nie słychać..Najprościej tylko zwalczać.Mało to uzcciwe.
Madafaka16:17, 13.03.2020
Koncepcja nr 3 jest najbardziej sensowna i logiczna, tak wygląda ominięcie miasta obwodnicą. To co proponuje ratusz to jest dla mnie kpina.
Ompteda17:11, 13.03.2020
"Co robisz?" "Pisze komentarze o Projekcie Września na polecenie dewelopera"
Biedne13:07, 14.03.2020
... PW. Oj biedne... :)))
wod.kan.20:10, 13.03.2020
Punkt widzenia zależy od miejsca posiadania ziemi, działek,- wiadomo czyjej.
lukas 221:11, 13.03.2020
w każdej koncepcji poza 4 jest jeden babol, a mianowicie rondo na autostradzie, ktoś widział takie cóś na żywo ?? koncepcja 3 jest dobra ale do rozwinięcia docelowo do 5, oczywiście nad A2 potrzeba wiaduktu a nie ronda... jest w nich pewien szkopuł jednak, ten zjazd z ronda przy flexie musiałby przebiegać przez teren fabryki, a to raczej niewykonalne jest... ta działka jest Hindusów, pozostaje wariant 4 (ten gminny) ale konieczne jest od ronda flexowego przebudowanie Sikorskiego/Objazdowej na drogę dwupasmową...
To nie jest rondo13:02, 14.03.2020
To nie jest rondo, tylko węzeł autostradowy (jego symbol)
zupełny brak szacunk10:43, 14.03.2020
... do PW nie pojawił się znikąd. Zapracowali na niego i zbierają tego owoce. Decydenci mają totalny zlew na PW, ich uwagi, petycje i debaty. Wynika to z funkcji jaką przypisał im medialnie p. Śliwczyński. Stworzył ich wizerunek "opozycji" dla Ratusza. Tak więc nie wiem czego samo PW się spodziewa? Chyba że ruch obliczony był właśnie na taką reakcję włodarzy a WW ma tylko podchwytywać i podawać skowyt PW z kolejnym odrzuconym pomysłem - na zasadzie: "PW jest takie biedne, po raz kolejny Ratusz (w domyśle burmistrz) odrzucił ich projekt, nie pojawił się na debacie, etc". Biedne to PW, oj biedne...
Krótko13:16, 14.03.2020
... efekt tej debaty jest ŻADEN. Nie ma ona żadnego przełożenia na rzeczywistość.
Ompteda14:47, 14.03.2020
Bardzo dobry pomysł i owocna debata. To, że Kałużny i jego ekipa jej nie zauważyli, świadczy tylko o tym, że mają mieszkańców i ich potrzeby w głębokim poważaniu.
Pavlo18:36, 14.03.2020
Wszyscy są zgodni, że Sikorskiego będzie zakorkowana, dlaczego władze tego nie widzą ? Odpowiedź nasuwa się sama, działki zostały już sprzedane.
Cała sprawa śmierdzi mi jak ta z pendolino. Ciuchcia za miliardy która jeździ 160 km/h.
Ja mam21:00, 14.03.2020
... propozycję dla ludzików z PW: na obwodnicy zbudujcie sobie park ze Śmidowicza i wstawcie do niego altanę z LOKu. I tak spełnicie swoje najskrytsze fantazje. W tym parku zbudujecie sobie ścieżki rowerowe i bedziecie mogli postawić parkometry na apki. A na obrzeżach sralnie dla psów...
p. Tomaszewska11:12, 15.03.2020
... dlaczego pani kłamie? Podobno na tej "super debacie" było 25 osób a nie 40 !!! Gdzie fotki pokazujące tą "frekwencję", co? Po co budujecie na siłę historyjki dla małych dzieci? Nie jesteście w stanie uwiarygodnić ludzi z PW w ŻADEN SPOSÓB. Zebrali się, wypili po kawie, ponakrecali się wzajemnie wykresami i statystykami - i to cały "efekt" debaty. Działania pozorne, potem artykuł w WW promujący PW i to na tyle. Czyli standard.
To całe PW18:12, 21.03.2020
... jest potrzebne Wrześni jak koszula w dupie. Kolejni do koryta z biciem piany.
2 2
Hejt na PW duży ,widać obawy nieomylney elyty.