Szkoła ruszy już 1 września w nowym budynku przy ul. Sołtysiaka. Budzący zaciekawienie, samotnie stojący, imponujący obiekt to drugi dom Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjnego Arka, który dziewięć lat temu powstał przy ul. Piastów.
– Nasza nowa siedziba budzi zainteresowanie od samego początku budowy. Obiekt jest w stu procentach w naszej dyspozycji. Powstał w ramach współpracy z inwestorem specjalnie dla nas, zgodnie z naszą koncepcją. Budynek odpowiada na wszystkie nasze potrzeby, dając możliwości dalszego rozwoju – mówi Karolina Budner-Goderska, prezes Fundacji Arka Września.
W pierwotnej lokalizacji działa placówka dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w nowym miejscu funkcjonuje już oddział przedszkolny oraz specjalistyczne, kompleksowe centrum terapeutyczno-rehabilitacyjne. Teraz przyszedł czas na szkołę podstawową. Jest ona przeznaczona dla dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu i zespołem Aspergera lub inną niepełnosprawnością.
– Powołanie szkoły podstawowej po części jest odpowiedzią na prośby rodziców dzieci z naszego przedszkola. To oni namawiali nas, aby stworzyć placówkę, która przyjmie dzieci kończące przedszkole i która będzie tak samo ściśle nastawiona na ich specjalne potrzeby – wyjaśnia Agnieszka Karpiel, dyrektorka nowej szkoły. Jakie to specjalne potrzeby?
– Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera mają problemy z nawiązywaniem relacji społecznych, dlatego często nie odnajdują się w dużych, licznych klasach. W naszej szkole dzieci będą miały zapewnione doskonałe warunki do rozwoju i wzmacniania potencjałów, które często są zupełnie wyjątkowe. Dzieci autystyczne posiadają szczególne talenty, mogą być bardzo dobre matematycznie, informatycznie, pamięciowo, muzycznie czy językowo. Właśnie na tym warto budować ich przyszłość – zaznacza pani Agnieszka.
Przykładów na wyjątkowość autystycznych dzieci nie trzeba daleko szukać. Pod skrzydłami Arki są dzieci, które mówią kilkoma językami lub potrafią zagrać wszystko z pamięci po jednym spojrzeniu na nuty. Inne znają na wyrywki cały kalendarz – zarówno w przód, jak i wstecz. Potrafią od ręki powiedzieć, jaki dzień przypadnie np. za 23 lata 5 sierpnia. Są też dzieci, które wykonują skomplikowane działania matematyczne bezbłędnie i szybko. Z kolei jeden 5-letni chłopiec ma szeroką wiedzę z zakresu geologii planetarnej. Każdą z takich umiejętności trzeba najpierw dostrzec, a następnie rozwinąć.
– Świat autystów musi być bardzo schematyczny, uporządkowany, ściśle określony. Dzieci z autyzmem działają głównie wizualnie, muszą widzieć to, o czym myślą. Stąd właśnie wynikają ich problemy z realizacją podstawy programowej. Autyści nie zrozumieją i nie rozwiążą typowego zadania z tekstem, ale bez problemu poradzą sobie z tym samym zadaniem w formie wizualnej – wyjaśnia Agnieszka Karpiel.
Rekrutacja do nowej wrzesińskiej szkoły podstawowej przy ul. Sołtysiaka trwa od paru tygodni i przyniosła już powstanie jednej klasy. Z tym że nie chodzi tu o klasę 20- czy 30-osobową, tylko o oddział 5-osobowy. Bo właśnie tylu uczniów będą liczyć oddziały w Arce.
– Chcemy skupić się na jednostce, przy zachowaniu integracji i relacji społecznych. Wychowawca będzie traktował każdego ucznia indywidualnie, jednocześnie motywując do wspólnej pracy i zabawy – podkreśla Karolina Budner-Goderska.
– Chcemy, aby nasi podopieczni mieli równe szanse, nie byli dyskryminowani, potrafili nawiązywać relacje z innymi, byli pewni siebie i realizowali wszelkie swoje potencjały, tak aby w przyszłości mogli prowadzić normalne, w pełni jakościowe życie bez żadnych ograniczeń. Osoby autystyczne mogą być wysoko funkcjonujące, mogą być wybitnymi specjalistami w swoich dziedzinach. Świetnie odnajdują się w pracy zdalnej i tzw. zawodach przyszłości, związanych z programowaniem i kodowaniem – dodaje pani prezes.
Co ważne, nauka w nowej szkole będzie bezpłatna, z możliwością korzystania z darmowego dowozu. Placówka będzie też otwarta na uczniów przechodzących z innych szkół.– Oczywiście to zawsze musi być decyzja samych rodziców. Dla nas, tak jak dla rodziców, liczy się przede wszystkim dobro dzieci – zaznacza Karolina Budner-Goderska.
We wrześniu przy ul. Sołtysiaka ruszy także Klub Arka, przeznaczony dla dorosłych osób niepełnosprawnych, które nie znalazły dla siebie miejsca w innych lokalnych instytucjach lub poszukują ciekawych form wsparcia i spędzania czasu. Ta inicjatywa będzie co prawda odpłatna, jednak z pokryciem tylko minimalnych kosztów.
Użytkownik01:12, 06.08.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik15:22, 06.08.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik17:14, 06.08.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik21:06, 06.08.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik01:36, 07.08.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Ira23:45, 09.08.2022
Przecież przepisy jasno mówią,że liczba dzieci w klasie że spektrum autyzmu lub tzw.sprzężeń może być maksymalnie pięcioro.Proszę więc nie tworzyć wrażenia,że tylko w tej placówce tak będzie. Te same zasady( mała klasa,bezpłatny dowóz i indywidualne podejście do każdego ucznia etc.) są już stosowane w każdej państwowej placówce specjalnej. Szkoda tylko,że te placówki państwowe są trochę po macoszemu traktowane przez włodarzy.
Savage 22:02, 10.08.2022
Przecież to nie szkoła specjalna tylko szkoła podstawowa
4 1
Ty de.bilu; piszą o poważnej sprawie, a ty znów wpier.alasz te swoje rodzinne problemy? Idź do psychiatry jeżeli sobie nie radzisz 💩 aaa; zapomniałem; szpital wrzesiński 🤣