Zamknij

W jakiej branży warto zatrudnić analityka biznesowego?

11.07, 10.11.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 11.07, 10.11.2022

Nie bez przyczyny mówi się, że najcenniejszym zasobem jest obecnie informacja. Trzeba jednak wiedzieć, jak zrobić z niej użytek. W dużym skrócie znajdowaniem tego zastosowania zajmuje się właśnie analityk biznesowy. W jakich branżach istnieje największe zapotrzebowanie na ten zawód i czym jeszcze charakteryzuje się praca związana z business analytics?

Analityk biznesowy – charakterystyka zawodu

Skoro interesuje Cię ten artykuł, to prawdopodobnie jesteś zaznajomiony z pojęciem „big data”. Termin ten jest szeroko używany w branży IT, gdzie często pracuje się na dużych, zróżnicowanych oraz zmiennych zbiorach danych. Nic dziwnego, ponieważ produkujemy ich w ciągu ostatnich lat więcej niż w całej historii ludzkości. Zwłaszcza w internecie. Praca na tego typu dużych zbiorach danych, ich przetwarzanie, może przynieść szereg korzyści, również biznesowych. I to w niemal każdej branży. To dlatego większość z nich potrzebuje lub wkrótce będzie potrzebowała analityka biznesowego.

Co dokładnie wchodzi w obszar business analytics? Przede wszystkim to proces analizowania danych, którego celem jest uzyskania przydatnych w biznesie spostrzeżeń, wniosków oraz prognoz. Analiza biznesowa bierze pod lupę historyczne dane, przetwarza je w celu identyfikacji wzorców i trendów oraz ich przyczyn, a także ułatwia podejmowanie decyzji na podstawie powyższych spostrzeżeń.

Tego typu wnioski prognozy wykorzystuje się w działach finansów, sprzedaży, marketingu i HR, logistyki oraz produkcji. Analityk biznesowy jest więc poszukiwany zarówno w prywatnych przedsiębiorstwach, firmach produkcyjnych, różnego rodzaju instytucjach i organizacjach, także rządowych.

Analityk biznesowy – jakie są jego zadania?

Jak widzimy, obszar business analytics jest bardzo obszerny, a jego wykorzystanie w dużej mierze zależy od specyfiki branży. Najczęściej jednak analityk biznesowy będzie się zajmował takimi zadaniami, jak:

  • identyfikacja i rozwiązywanie problemów biznesowych;
  • precyzowanie potrzeb biznesowych klientów;
  • kreowanie modeli biznesowych, scenariuszy testowych, raportów i prognoz;
  • proponowanie rozwiązań umożliwiających automatyzację danych;
  • graficzne przedstawienie wyników analizy danych;
  • współpraca z zespołami projektowymi.

Analityk biznesowy – dla kogo jest ten zawód?

Zapotrzebowanie na analizę danych (business analytics) w różnych branżach jest obecnie bardzo duże, a wiele osób uważa, że to jeden z zawodów przyszłości. Jakimi kompetencjami powinien cechować się analityk biznesowy? Choć big data kojarzy nam się głównie z IT, to wykształcenie informatyczne nie jest konieczne, aby zajmować się business analytics. Choć z pewnością analitycy biznesowi posługujący się Pythonem mogą liczyć na większe zarobki. Równie cenne są studia wyższe z zakresu matematyki czy statystyki. Tym, co konieczne, jest natomiast znajomość narzędzi analitycznych, dzięki której można pracować na dużych zbiorach danych. Inne przydatne umiejętności, to biegłość w zaawansowanych możliwościach pakietu MS Excel czy języka SQL.

Więcej informacji znajdziesz na stronie https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/czym-zajmuje-sie-analityk-biznesowy-specyfika-pracy-i-zarobki

(artykuł sponsorowany)
 
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%