Odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak w rozmowie z PAP przyznał, że w ramach KPO samorząd miał otrzymać ponad 100 mln zł na zakup taboru. Dodatkowo władze regionu zabezpieczyły na ten cel kolejne 200 mln zł wkładu własnego. Pieniądze te miały posłużyć zakupowi ośmiu pojazdów, a najkorzystniejszą ofertę w przetargu na ich dostawę w ubiegłym roku złożyła poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych.
"Na razie umowa nie jest podpisana, bo wsparcie z KPO musi być rozliczone do połowy 2026 r. a potencjalny wykonawca - jakim jest FPS - w tym terminie, niestety, tego zamówienia nie jest w stanie wykonać, o czym poinformował województwo. Wszystko wskazuje na to, że po nowym roku, będziemy musieli podjąć męską decyzję, o rezygnacji z pieniędzy z KPO" - przyznał.
Zaznaczył jednocześnie, że samorząd nie zamierza rezygnować z zakupu nowych pojazdów. "Zakładam, że 200 mln zł wkładu własnego, które mamy zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej będzie utrzymane na zakup taboru, natomiast uzupełnimy te pieniądze dostępnymi środkami z programu regionalnego - chodzi o co najmniej 30 mln euro, czyli około 120 mln zł. To daje 320 mln zł. Być może uda się jeszcze - to kwestia rozliczeń po nowym roku - uzupełnić tę kwotę o dalsze 20-50 mln zł" - opisał Jankowiak.
W jego ocenie takie kwoty mogłyby pozwolić na nabycie do 10 nowych pojazdów. "Wtedy, w granicach pierwszej połowy przyszłego roku, ogłosilibyśmy przetarg" - powiedział. Dodał, że samorząd chce kupić elektryczne zespoły trakcyjne o dużej pojemności np. pięcioczłonowe.
W ocenie wicemarszałka, zwycięzca przetargu najprawdopodobniej wykonałby zamówienie w ciągu trzech lat, czyli pod koniec 2028 r. "To akurat zbiega się z zakończeniem modernizacji linii w ramach programu Kolej Plus. Mielibyśmy wtedy zabezpieczony tabor" - ocenił.
Samorządowiec przyznał, że w związku z planowanym otwarciem Towarowej Obwodnicy Poznania dla aglomeracyjnego ruchu pasażerskiego, będą potrzebne kolejne pojazdy. Zaznaczył przy tym, że analizy muszą wykazać, czy do obsługi tej linii będą potrzebne pociągi o innych parametrach technicznych niż obecnie wykorzystywane w regionalnych przewozach w Wielkopolsce.
Jankowiak pytany o potrzeby zakupu taboru z napędem spalinowym, zwrócił uwagę na planowaną - list intencyjny podpisano w piątek - elektryfikację linii z Poznania do Wągrowca.
"Tam jeździ bardzo dużo naszych pociągów z napędem spalinowym. Gdybyśmy mieli tę linię zelektryfikowaną niejako uwolnilibyśmy z niej tabor, który możemy wykorzystać, jako uzupełnienie składów na trasie z Poznania do Wolsztyna, czy na szlakach w okolicach Piły czy Leszna. Wtedy sytuacja z taborem spalinowym się poprawi" - ocenił wicemarszałek. Dodał, że region użytkuje obecnie 24 tego typu pojazdy.
Samorządowiec podkreślił, że obecnie region nie może liczyć na dofinansowanie zakupu nowych pojazdów z napędem spalinowym, a jednocześnie pojazdy wodorowe lub bateryjne nie są jeszcze powszechnie stosowane. Dlatego, jak przyznał Jankowiak, wielkopolski samorząd jest zainteresowany kupnem kilku używanych pojazdów spalinowych.
Dopytywany dodał, że jeżeli ziszczą się zapowiedzi o rezygnacji resortu infrastruktury z realizacji budowy nowej linii kolejowej między Koninem a Turkiem, to samorząd liczy, iż zaoszczędzone w ten sposób pieniądze zostaną wydane na pozostałe wielkopolskie projekty programu Kolej Plus. Wicemarszałek zaznaczył przede wszystkim swoje poparcie, dla - początkowo nieplanowanej przez PKP PLK - elektryfikacji linii pomiędzy Międzychodem a Szamotułami.
Obecnie samorząd województwa eksploatuje 73 pojazdy kolejowe, z czego 49 ma napęd elektryczny, a 24 spalinowy. Dodatkowo, samorządowe Koleje Wielkopolskie posiadają sześć pojazdów hybrydowych o napędzie spalinowo - elektrycznym.
Proszony przez PAP o skomentowanie planów władz regionu, dr Michał Beim z Pracowni Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ocenił, że pomysły na sfinansowanie inwestycji taborowych z funduszy KPO w większości przypadków nie udały się, bo dostępne dla przewoźników i samorządów kwoty były stosunkowo niewielkie.
Ekspert zaznaczył jednocześnie, że przez lata Polska należała do nielicznych krajów, w przypadku których Komisja Europejska zgadzała się na dofinansowanie zakupu taboru ze środków UE.
"Wywalczyliśmy to mając duże opóźnienia w inwestycjach w infrastrukturę kolejową. Obecnie jednak funkcjonuje polityka unijna, niewynikająca wprawdzie wprost z aktu prawnego, która wyklucza zakupy taboru spalinowego z funduszy UE. Polski rynek, który przez lata przywykł do nabywania pociągów za unijne pieniądze, nie jest przygotowany na rozwiązania alternatywne, takie jak wynajmowanie taboru, czy pozyskiwanie pojazdów używanych" - powiedział.
Naukowiec wskazał, że w Czechach państwowy przewoźnik z powodzeniem kupuje od zachodnich partnerów używane wagony, lokomotywy, czy pojazdy spalinowe. "U nas tego nie ma" - zaznaczył dr Beim.
Ocenił jednocześnie, że z punktu widzenia państwa, elektryfikacja linii wydaje się być sensownym rozwiązaniem. "Takie regionalne trasy stają się wtedy bardziej atrakcyjne, również dla przewoźników towarowych. Elektryfikacja jest sprawdzona i zapewnia spójność sieci kolejowej. Oczywiście nie oznacza to, że w przyszłości pociągi wodorowe czy bateryjne nie będą rozwiązaniem perspektywicznym" - zaznaczył.
A mówili09:44, 27.11.2024
Jak tylko PiS odsuniemy od władzy, to jutro jadę do Brukseli i odblokuję pieniądze z KPO. 09:44, 27.11.2024
Xxxx11:39, 27.11.2024
A przeczytałeś głąbie że musieli sami z nich zrezygnować bo się nie wyrobi producent. A gdyby pis działał z godnie z prawem to nie było by blokady tych środków z kpo 11:39, 27.11.2024
?12:46, 27.11.2024
A niby kiedy PiS nie działał zgodnie z prawem? 12:46, 27.11.2024
Kruger13:06, 27.11.2024
?- cały czas baranie 13:06, 27.11.2024
?13:13, 27.11.2024
Cały czas? Tzn kiedy i w którym momencie co konkretnie, bo wasza odpowiedź, to wyzwać od baranów i taka to jest inteligencja. 13:13, 27.11.2024
Kruger13:41, 27.11.2024
?- dowiedz się do kiedy rządził ten twój pis to będziesz miał odpowiedź oj j 13:41, 27.11.2024
?05:01, 28.11.2024
No i dalej nie odpowiadasz na pytanie co konkretnie niezgodnie z prawem zrobili? 05:01, 28.11.2024
Gupi12:50, 27.11.2024
Piniondze dajo musimy zrezygnować🤣
Niewiadomo czy się śmiać czy płakać, takich bzdur, to jeszcze nikt nie napisał. 12:50, 27.11.2024
Kupi13:07, 27.11.2024
Czytaj cymbale potrafisz ? 13:07, 27.11.2024
?13:15, 27.11.2024
Za wszystkie patologie platformy odpowiada pis. Za nimi nigdy nie zdążysz.
13:15, 27.11.2024
Kupi13:27, 27.11.2024
?- pisiory po 8 latach rządzenia zostawili w spadku zrujnowany finansowo kraj oraz 2 mln 500 tyś Polaków żyjących w skrajnej nędzy 13:27, 27.11.2024
?04:58, 28.11.2024
No i co teraz platfusy z tym zrobią? 04:58, 28.11.2024
gospodarz14:38, 27.11.2024
niudaczniki teraz mają b b duża dziure budżetową```poprostu wstyd porazka 14:38, 27.11.2024
kospodarz16:37, 27.11.2024
Spadek po wspaniałych rzadach pisorów którzy kraj zostawili w ruinie finansowej 16:37, 27.11.2024
?04:57, 28.11.2024
To na ch... Platfusy pchali się do władzy skoro wiedzieli że kraj w ruinie? 04:57, 28.11.2024
bolo15:40, 27.11.2024
platfusy w ciągu roku zadłużyli kraj tyle co pis nie zrobił to przez 8 lat ,uśmiechnięta polska, masło kosztuje 10 zł ,za to pojawiło się więcej miksów teraz stać nas ale tylko na margarynę jeszcze pół roku i ludzie wyjdą na ulice 15:40, 27.11.2024
kolo16:07, 27.11.2024
milcz pisiorze kraj w spadku zostawiliście w ruinie finansowej i jeszcze masz tupet kufa warczeć 16:07, 27.11.2024
?04:54, 28.11.2024
To na ch... Platfusy pchali się do władzy? 04:54, 28.11.2024
Xxxx06:31, 28.11.2024
Bo próbują to wszystko naprawić. Zobacz co sie dzieje na Węgrzech u nas też by tak było gdyby nadal rządził PIS 06:31, 28.11.2024
?06:45, 28.11.2024
Tak próbują naprawić sami po sobie na przyszły rok zaplanowali zwiększenie deficytu do 240mld? A co na Węgrzech się dzieje? Wiem, zaraz napiszesz, to się dowiedz? 06:45, 28.11.2024
Polexit06:45, 28.11.2024
Tubylcy złapali Tuska i niosą go na obiad. Kręcą go nad ogniskiem. Pierwszy tubylec drugiego pyta:
- Dlaczego tak szybko go obracasz? - Żeby drewna i ziemniaków na obiad nam nie podpi....lił 🤣 06:45, 28.11.2024
Jarek Zegarek22:05, 28.11.2024
A po co nam pociągi jak Niemcy mają? 22:05, 28.11.2024
?13:16, 27.11.2024
2 0
Tak mówił Tusk, że nikt go nie ogra. 13:16, 27.11.2024