Możesz być świeżo upieczonym absolwentem, który szuka możliwości rozpoczęcia pracy, lub profesjonalistą z wieloletnim doświadczeniem, który chce zmienić ścieżkę kariery. Niezależnie od tego, czy nigdy wcześniej nie miałeś pracy, czy pracujesz od lat, CV jest niezbędnym narzędziem w poszukiwaniu pracy. Stanowi ono przegląd życia zawodowego danej osoby i może zadecydować o tym, czy dostanie ona pracę, czy nie.
Dobrze skonstruowane CV może pomóc Ci w znalezieniu wymarzonej pracy. Trzeba tylko wiedzieć, co w nim uwzględnić. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, które wskażą CI, jak poprawnie napisać CV.
1. Stwórz swój profil zawodowy
Profil zawodowy to krótkie zdanie przedstawiające dotychczasowe doświadczenie zawodowe kandydata i jego kompatybilność z danym stanowiskiem. Zdanie powinno zawierać Twój tytuł lub nazwę stanowiska, oraz zwięźle streszczone umiejętności i kwalifikacje do pracy na danym stanowisku.
W przypadku absolwentów należy podkreślić wiedzę i umiejętności.
2. Zamieść swoje dane kontaktowe
Informacje kontaktowe to jedna z najważniejszych sekcji CV. Większość pracodawców zaleca podanie imienia i nazwiska, numeru telefonu i adresu e-mail. Upewnij się, że w tej części nie ma żadnych błędów, a Twoje dane kontaktowe są aktualne - nie chcesz przecież przegapić żadnej potencjalnej oferty pracy!
3. Dostosuj informacje do wolnego stanowiska pracyTak jak żadna oferta pracy nie jest identyczna, tak samo Twoje curriculum vitae nie powinno być identyczne. Nie oznacza to jednak, że powinieneś kłamać lub zmyślać informacje, ale należy rozważyć dostosowanie swojego CV do charakterystyki każdego stanowiska.
4. Zachowaj porządek chronologiczny
Dużym błędem, który często się popełnia, jest brak porządku chronologicznego. Gdy rekruter ma do czynienia z niezorganizowanym CV, może zinterpretować to jako brak umiejętności organizacyjnych kandydata, lub po prostu jako brak zainteresowania. Aby tego uniknąć, uporządkuj swoje doświadczenie zawodowe i miejsca pracy od najnowszych do najstarszych.
5. Opisz swoje wykształcenie
Podobnie jak doświadczenie zawodowe, sekcja wykształcenia w CV powinna być zorganizowana w porządku chronologicznym. Jeśli kandydat posiada wykształcenie zawodowe, nie musi podawać informacji o wykształceniu podstawowym, lub średnim. Nie zapomnij wspomnieć o kursach lub szkoleniach, które są związane ze stanowiskiem.
6. Dodaj umiejętności istotne dla danego stanowiska
W tym kroku należy dokonać analizy własnej osobowości, aby określić, jakie kompetencje sprawiają, że najlepiej nadajesz się na dane stanowisko. Na przykład w przypadku ubiegania się o stanowisko w call center kreatywność może nie być tak istotna, jak poczucie odpowiedzialności i porządek. Postaraj się być jak najbardziej obiektywny, aby móc rozpoznać swoje umiejętności i kompetencje.
7. Zoptymalizuj swoje CV
Wiele firm korzysta z systemów śledzenia kandydatów (ATS), które skanują CV, zanim zostanie ono przeczytane przez rekrutera. Te zautomatyzowane systemy mogą wyszukiwać określone słowa, które zawarłeś w swoim CV. Jeśli chcesz, aby Twoje informacje przeszły przez ten pierwszy filtr, wykonaj poniższe kroki:
Co należy wiedzieć: Możesz przeanalizować opis stanowiska, o które się ubiegasz, i przeszukać LinkedIn w poszukiwaniu podobnych profili, aby wyodrębnić słowa kluczowe i wykorzystać je w CV. Przydatny jest również kreator CV za darmo, który zapewni Ci lepszą optymalizację CV.
8. Zaprezentuj swoje portfolio
Niektóre oferty pracy bardziej niż inne nadają się do prezentowania portfolio. Jeśli pracujesz w branży projektowej, dołącz do CV portfolio z próbkami swojego talentu lub zamieść link, jeśli masz cyfrowe portfolio.