Pacjenci z katarem na SOR? Kilka tysięcy skarg na przychodnie

W sierpniu Rzecznik Praw Pacjenta odebrał 3926 sygnałów od pacjentów. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku, najwięcej zgłoszeń dotyczyło Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ).

zdrowie 20:04 21-09-20205 1

Jak poinformował media Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, w okresie pandemii nastąpił wzrost sygnałów związanych z ograniczonym dostępem do świadczeń, tj. trudności z dodzwonieniem się do rejestracji, odmowy wizyty osobistej bądź wizyty domowej z powodu epidemii, czy obaw o prawidłowości postawienia diagnozy w ramach teleporady.

Od marca do czerwca udzielono o 12 mln mniej porad lekarskich w POZ, w porównaniu z poprzednimi latami. W analogicznych okresach w 2018/2019  lekarze rodzinni zrealizowali ponad 55 mln porad. W tym roku liczba ta wyniosła 43 mln. Nie wiadomo jaką część z tych porad stanowiły telekonsultacje. Dopiero od 1 września lekarze zostali zobligowani do sprawozdawania w jakiej formule odbyła się porada lekarska.

Narodowy Fundusz Zdrowia sprawdził już 7 tys. placówek POZ. Problem z dostępnością do świadczeń stwierdzono u blisko 20 proc. z nich.

Więcej świadczeń szpitalnych

Oprócz problemu z dodzwonieniem się do lekarzy, chorzy narzekają na to, że lekarze, zamiast zapisać ich na wizytę osobistą, odsyłają ich na SOR lub do nocnej opieki lekarskiej. Tak też m.in. NFZ typował placówki do kontroli, biorąc pod lupę podmioty z dużą liczbą skierowań pacjentów do SOR bądź Izb Przyjęć, gdzie tylko w czerwcu 2020 r. odnotowano średnio, dwukrotny wzrost udzielonych świadczeń. Wzrost dotyczył przede wszystkim świadczeń podstawowych: porada lekarska, podstawowe badania diagnostyczne czy opieka pielęgniarska. Nie odnotowano w tym czasie tendencji wzrostowej w liczbie przyjęć pacjentów w stanie ciężkim.

Ankieta

Czy od początku epidemii miałeś utrudniony kontakt z lekarzem rodzinnym?

Ankieta

Czy korzystałeś/korzystałaś z teleporady lekarskiej?

Thumb grobelny 1

Sławomir Grobelny

20:04 21-09-2020