W podwrzesińskiej fabryce Volkswagena ruszyła seryjna produkcja elektrycznego Craftera

Zbudowana kosztem ponad 4 mld zł fabryka Volkswagena we Wrześni rozpoczęła właśnie seryjną produkcję elektrycznego Craftera. Po blisko dwóch latach współpracy z zakładem w Hanowerze podwrzesiński Volkswagen przejmuje kompletną produkcję e-Craftera.

gospodarka 14:20 21-07-20203 9

– Zakład we Wrześni jest jedną z najnowocześniejszych fabryk motoryzacyjnych na świecie – mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Dietmar Mnich, prezes zarządu Volkswagen Poznań.

– Od 2016 roku, czyli od uruchomienia tego zakładu, konsekwentnie rozwijamy nasze kompetencje i poszerzamy portfolio produkowanych tutaj samochodów. Zarówno sam zakład we Wrześni jak i uruchomienie produkcji każdego kolejnego wariantu Craftera są ważnymi kamieniami milowymi dla Volkswagen Poznań i marki Volkswagen Samochody Dostawcze.

O korzyściach płynących z ulokowania produkcji elektrycznego Craftera mówił także przewodniczący OM NSZZ Solidarność Piotr Olbryś.

Produkcja e-Craftera w fabryce we Wrześni jest niewątpliwym sukcesem całej załogi Volkswagen Poznań. Niesie to ze sobą zwiększenie bezpieczeństwa zatrudnienia oraz stabilność na przyszłość. Dodatkowo cieszy nas, że nasza załoga pozyska know-how, a także po raz kolejny podniesie swoje kompetencje, m.in. poprzez dodatkowe szkolenia związane z tym projektem – zauważył związkowiec.

Zdaniem Stefanie Hegels, dyrektor zakładu Volkswagen we Wrześni, z perspektywy miejscowej fabryki decyzja ta jest niewątpliwym sukcesem i mobilizuje do dalszej pracy. 

– Wiosną zeszłego roku z naszych linii produkcyjnych zjechały pierwsze samochody MAN eTGE. Na potrzeby tego rozruchu dostosowaliśmy linie produkcyjne, zapewniliśmy także fachowe szkolenia podnoszące kwalifikacje naszych pracowników. Ten test jakości zdaliśmy na piątkę. Dzisiaj fabryka we Wrześni dostaje kolejne zadanie. Posiadamy niezbędną wiedzę i technologię by budować więcej aut elektrycznych. Dodatkowo cieszy nas fakt, że prognozy na ten rok wyglądają obiecująco, a udział samochodów elektrycznych wzrośnie do 2000 samochodów rocznie – mówiła S. Hegels.

Warto dodać, że e-Crafter to auto, które doskonale sprawdza się w warunkach logistyki miejskiej. Jego zasięg, pojemność baterii (ważącej ponad 350 kg), czy walory środowiskowe predysponują to auto do pracy w mieście, do tzw. dostaw ostatniej mili w obrębie miejskich organizmów. 

Jest to samochód bezemisyjny, nie zanieczyszcza powietrza spalinami, a jego elektryczny napęd nie emituje hałasu typowego dla samochodów spalinowych. Ma to bezpośredni wpływ na poprawę warunków życia mieszkańców, ale również podwyższa komfort pracy kierowców. Co ważne, Volkswagen e-Crafter w centrum dużego miasta korzystać może ze wszystkich udogodnień tworzonych przez samorządy dla samochodów elektrycznych. Może np. bez przeszkód przemieszczać się tzw. buspasami, omijając w ten sposób uliczne korki. Może także parkować za darmo w miejskich strefach płatnego parkowania. 

– Inwestujemy nie tylko w samochody i infrastrukturę ładowania, ale także w biznes naszych klientów, oferując im audyt sieci energetycznych czy pakiet rozwiązań finansowych umożliwiających zakup lub użytkowanie elektrycznego samochodu dostawczego – dodał Piotr Łakomy, dyrektor marki Volkswagen Samochody Dostawcze.

Produkcja samochodów elektrycznych wymaga posiadania niezbędnych kompetencji fachowych oraz wymaganych polskim prawem uprawnień elektrycznych do pracy na obwodach elektrycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV. W ciągu minionych trzech lat spółka zrealizowała ponad 2000 szkoleń przygotowujących załogę do pracy i obsługi pojazdów elektrycznych o łącznej wartości blisko 400 tys. zł.

Zakład Volkswagena we Wrześni zasilany jest w 100 proc. zieloną energią elektryczną. Do 2050 roku Volkswagen Poznań zamierza stać się przedsiębiorstwem neutralnym z punktu widzenia bilansu dwutlenku węgla. Zakład we Wrześni, podobnie jak pozostałe fabryki należące do spółki Volkswagen Poznań, od 2019 roku zasilany jest energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii. Dzięki tej decyzji generowane emisje CO₂ zostały zredukowane o blisko 80 proc. Energia elektryczna niezbędna do produkcji samochodów wytwarzana jest w elektrowniach wodnych i wiatrowych znajdujących się na terenie Polski, co potwierdzają posiadane certyfikaty Urzędu Regulacji Energetyki.

Thumb zrzut ekranu 2016 12 30 o 12.21.24

Dorota Tomaszewska

14:20 21-07-2020