Program „Mój Prąd”. Wszystko co musisz wiedzieć o dotacjach i ułatwieniach

Funkcjonujący od 2019 roku „Mój Prąd” to najpopularniejsza forma wsparcia finansowego dla osób posiadających panele fotowoltaiczne. Zgodnie z programem każda osoba fizyczna będąca właścicielem nowej instalacji o maksymalnej mocy do 10 kWp (kilowatopików), może liczyć na bezzwrotną dopłatę w wysokości do 5 tys. zł.

gospodarka 12:05 12-08-20202 0

INFORMACJA PRASOWA

Budżet programu wynosi miliard złotych, co oznacza, że może z niego skorzystać aż 200 tys. rodzin, które zdecydują się na zainstalowanie paneli. Warto się spieszyć, bo na koniec czerwca 2020 ze wsparcia w ramach „Mojego Prądu” skorzystało już 90 tys. polskich gospodarstw domowych, co oznacza, że w budżecie programu pozostało jeszcze „tylko” 545 mln zł do rozdysponowania.

Jak to działa?

Wniosek o wypłatę środków z Programu „Mój Prąd” można złożyć osobiście lub za pośrednictwem firmy, która jest partnerem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Należy wówczas podpisać pełnomocnictwo, dzięki któremu taki partner będzie mógł działać w imieniu klienta

Wniosek składany jest po montażu instalacji i wymianie licznika na dwukierunkowy. Kiedy składamy wniosek sami, możemy zalogować się profilem zaufanym na dedykowanej stronie i dołączyć elektroniczne wersje wszystkich dokumentów wymaganych do wniosku, czyli:

  • Fakturę za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej,
  • Dowód wpłaty,
  • Zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej, potwierdzające montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano.
  • Formularz składany jest do NFOŚiGW (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) wyłącznie w formie elektronicznej, przez osobę posiadająca instalację fotowoltaiczną lub jej reprezentanta.

    Należy się upewnić, że wprowadzone dane są poprawne, a wszystkie załączniki kompletne - po wysłaniu wniosku nie można go edytować ani podmieniać załączników. Jeśli składamy wniosek za pośrednictwem firmy, proces jest dla nas prostszy, bo tylko otrzymujemy potwierdzenie przez SMS.

    Nabór trwa praktycznie przez cały rok - II tura rozpoczęła się 13 stycznia i potrwa do 18 grudnia 2020 r. Procedowanie wniosku zajmuje ok. 3 miesiące, po czym – zgodnie z informacją przesłaną mailem - środki wpływają na konto wnioskodawcy.

    Co istotne, w przeciwieństwie do instalacji finansowanych ze środków własnych lub w formie kredytu bankowego, instalacje finansowane ze środków publicznych, np. pożyczki preferencyjnej czy programów UE, nie podlegają dopłacie z Programu „Mój Prąd”.

    Dotacja a podatki

    Dotacja z Programu „Mój Prąd” nie jest wliczana do dochodu, więc nie trzeba uwzględniać jej w rocznym zeznaniu podatkowym. Jeżeli jednak planujemy skorzystać z innego udogodnienia finansowego, np. ulgi termomodernizacyjnej (która przysługuje podatnikowi będącemu właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, na którym zamontowano nową instalację fotowoltaiczną), to z jej tytułu możemy odliczyć od podatku dochodowego kwotę instalacji w maksymalnej wysokości 53 tys. zł, pomniejszoną o 5 tys. pochodzące z Programu „Mój Prąd”.

    „Mój Prąd” a rozwój fotowoltaiki w Polsce

    – W ostatnich latach mamy do czynienia z prawdziwym boomem na fotowoltaikę. Kołem napędowym tych wzrostów są: Program „Mój Prąd” i ulga termomodernizacyjna. Poziom dopłat i dofinansowań związanych z uruchomieniem własnej instalacji fotowoltaicznej jest obecnie wyjątkowo wysoki - mówi Marcin Pieczora, wiceprezes firmy Sunday Polska, która pośredniczy w składaniu wniosków ze stuprocentową skutecznością.

    Technologia fotowoltaiczna opłaca się jednak niezależnie od dofinansowań: energia ze słońca jest powszechnie dostępna i darmowa, pracuje o każdej porze roku, a instalacje fotowoltaiczne funkcjonują bez usterek przez dziesięciolecia.

    Thumb tem podsumowanie dai

    Damian Idzikowski

    12:05 12-08-2020