„Dobre Słowa” – Szlachetna Paczka uruchomiła telefon wsparcia dla seniorów

Kwarantanna pogłębia uczucie samotności. Szczególnie trudno może być seniorom, więc Szlachetna Paczka zachęca ich do skorzystania z telefonu wsparcia.

Pomagamy 17:15 31-03-20200 1
– Kiedy większość z nas może przenieść swoje życie do Internetu, seniorzy zostają sami. Dlatego uruchomiliśmy „Dobre Słowa – telefon dla seniorów”. To inicjatywa Szlachetnej Paczki, w odpowiedzi na narastający lęk i niemoc, o których coraz więcej słyszymy od seniorów, naszych podopiecznych – informuje Katarzyna Dąbek ze Stowarzyszenia Wiosna.

Dzwonić można codziennie w godzinach 10:00–12:00 oraz 17:00–19:00 pod numer 12 333 70 88.

Jak wynika z Raportu o Samotności Szlachetnej Paczki co czwarty nasz sąsiad wraca do pustego mieszkania. Jednoosobowych gospodarstw jest dziś w Polsce aż pięć milionów. Przymusowa kwarantanna związana z pandemią koronawirusa pogłębia poczucie samotności, zwłaszcza u osób starszych, co przynosi dramatyczne konsekwencje – zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i kondycji fizycznej. Odpowiedzią Szlachetnej Paczki na zdiagnozowany w raporcie problem społeczny są konkretne działania wspierające seniorów, w tym uruchomienie specjalnej infolinii „Dobre Słowa”.

– Od kilku tygodni nasz świat jest inny. Zauważyliśmy problem samotności i jako Szlachetna Paczka jesteśmy od tego, żeby na problemy odpowiadać – mówi Joanna Sadzik, prezeska Stowarzyszenia Wiosna, organizatora Szlachetnej Paczki i inicjatywy „Dobre Słowa – telefon dla seniorów”. – W szczególnej sytuacji są seniorzy, dla których wyjście do sklepu czy do lekarza było okazją do tego, żeby nawiązać relacje z innymi ludźmi. Teraz tego wszystkiego nie ma. Nasi wolontariusze pomagają seniorom w codziennych zakupach, w załatwieniu spraw urzędowych, odwiedzają dla nich apteki – wylicza Joanna Sadzik. – Nie chcemy na tym poprzestać. Chcemy dać seniorom wsparcie emocjonalne, obecność i czas.
– Jedni próbują pandemię ryzykancko lekceważyć, inni popadają w lęk, jeszcze inni chowają się do własnej dziupli wyposażonej w piwo i seriale telewizyjne. Każda z tych postaw jest zrozumiała, bo jakże tu być spokojnym, gdy narasta zagrożenie, wobec którego nie mamy, jak na razie, skutecznej broni. Ale w tej sytuacji tym ważniejsze jest, czy potrafimy nie tylko zajmować się sobą, ale także dać wsparcie tym, których cierpienie jest ciche i niechętnie przez nas zauważane – pisze w raporcie psychiatra, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Bogdan de Barbaro.

Jak skorzystać z telefonu dla seniora?

Ścieżka jest prosta, a zadzwonić może każdy senior, który potrzebuje rozmowy. Telefon odbierze specjalista – psycholog lub terapeuta, z którym będzie można podzielić się swoimi przemyśleniami, trudnościami, obawami, czy po prostu – opowiedzieć, co słychać. Infolinia będzie dostępna dla seniorów każdego dnia w godzinach 10:00–12:00 oraz 17:00–19:00.

„Dobre Słowa” dotrą wszędzie tam, gdzie znajdują się osoby starsze. Przebywasz w szpitalu, domu opieki czy w czterech ścianach swojego domu? Jeżeli tylko czujesz, że chciałbyś z kimś porozmawiać lub po prostu – usłyszeć życzliwy głos drugiego człowieka, zadzwoń pod numer 12 333 70 88.

Jeśli sam nie jesteś seniorem, ale masz w bliskim otoczeniu starsze osoby – przekaż im tę informację, wydrukuj ulotkę lub plakat dostępne TUTAJ i zostaw na klatce schodowej, w sklepie, do którego chodzisz – w miejscu, gdzie może je zobaczyć senior potrzebujący wsparcia.

Zaprzyjaźnij się z wolontariuszem Paczki

Potrzebujesz dodatkowej pomocy przy zrobieniu zakupów, załatwieniu spraw urzędowych, a może szukasz osoby, która będzie utrzymywała z Tobą kontakt regularnie? Seniorów, którzy skorzystają z telefonu, Szlachetna Paczka postara się łączyć z lokalnymi wolontariuszami. Oni czekają, by móc okazać swoje wsparcie najbardziej potrzebującym.

– Chcemy, żebyście nie byli sami i żebyście czuli, że jesteśmy z Wami – codziennie 10:00 do 12:00 i od 17:00 do 19:00, ale też później. Jeżeli będziecie chcieli z kimś porozmawiać każdego dnia, wystarczy, że nam o tym powiecie. Później to nasz wolontariusz, wolontariusz Szlachetnej Paczki, oddzwoni do Was. Być może to Wy będziecie mogli go wysłuchać, nawiązać relację, po prostu – zaprzyjaźnić się – mówi Joanna Sadzik.

Zadzwoń – czekamy właśnie na Ciebie

„Czy ktoś będzie miał czas i ochotę, żeby słuchać, co u mnie?”, „A o czym ja będę rozmawiała?” – jeżeli tylko takie myśli powstrzymują cię przed sięgnięciem po telefon, to bez obaw. Nie potrzebujemy z góry ustalonego tematu rozmowy, nie wypytujemy o szczegóły, o których nie chcesz mówić – jesteśmy tutaj po to, żeby wspierać się wzajemnie w tym trudnym czasie, żeby być razem – pomimo przeciwności. Niech połączą nas „Dobre Słowa”.

– Wiemy, że niektórzy z państwa czują się osamotnieni, że potrzebują wsparcia, potrzebują po prostu towarzystwa. Przez ten telefon właśnie to towarzystwo możecie znaleźć. Jesteśmy dla was! – podkreśla Joanna Sadzik.

Akcję „Dobre Słowa – telefon dla seniorów” można również wesprzeć finansowo, a przez to pomóc tym, dla których powstała. Więcej na www.szlachetnapaczka.pl.

Drogi seniorze, czekamy właśnie na Ciebie! Zadzwoń pod numer 12 333 70 88. 

***

Czytaj „Wiadomości Wrzesińskie” bez wychodzenia z domu! Przypominamy, że nasz tygodnik istnieje też w postaci cyfrowej, więc możecie zapoznać się z najnowszymi informacjami z powiatu wrzesińskiego nawet przebywając w kwarantannie. Cyfrowe wydanie najnowszego numeru „Wiadomości Wrzesińskich” kupicie tutaj.

Thumb anna tess go%c5%82embiowska fot idzikowski 1

Anna Tess Gołębiowska

17:15 31-03-2020