Wegetarianizm to nie dieta, a styl życia. Rozmawiamy z doktorem nauk dietetycznych

Czy dieta wegetariańska jest zdrowa i czy możemy ją stosować również u dzieci? Rozmawiamy o tym z Elżbietą Konieczną, doktorem nauk dietetycznych oraz magistrem psychologii.

wywiad 26 dni temu 0

„WW”: Czy dieta, z której eliminujemy mięso, jest zdrowa?

ELŻBIETA KONIECZNA: Ten styl życia niesie za sobą wiele pozytywnych skutków zdrowotnych, ale także ryzyko zagrożenia zdrowia związane z potencjalnymi niedoborami pokarmowymi. Wszystko zależy od tego, w jakim stopniu uda się zbilansować dietę i dostosować ją do indywidualnych potrzeb organizmu. Rozważając kwestię wegetarianizmu, należy wziąć pod uwagę fakt, że to nie tylko dieta, lecz także styl życia. Wegetarianie oprócz stosowania diety bezmięsnej unikają picia alkoholu, kawy, palenia tytoniu, zwracają uwagę na uprawianie sportu i aktywności fizycznej. Wegetariański styl życia zmniejsza ryzyko nadciśnienia, chorób serca, cukrzycy typu 2 i otyłości. Wykazano także mniejszą śmiertelność wśród wegetarian z powodu nowotworów. Korzyści zdrowotne diet wegetariańskich wynikają z niższej zawartości w nich nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu, a większej ilości błonnika, magnezu, potasu, witaminy C i E, folianów i karetonoidów. Uważa się, że przy zmianie stylu życia na prozdrowotny do osiągnięcia wymienionych efektów nie jest wymagane całkowite wyeliminowanie mięsa z diety, tylko jego znaczne organicznie.

Czy kiedy odstawimy mięso, nasz organizm po pewnym czasie nie zacznie się „buntować”?

Istnieje wiele form diet wegetariańskich. Semiwegetarianizm o najłagodniejsza forma, polegająca na znacznym ograniczeniu spożycia mięs – wyklucza się czerwone mięso i jego przetwory, a dopuszcza spożywanie w niewielkich ilościach drobiu i/lub ryb, a także jaj, mleka i jego przetworów. Taka forma żywienia jest bardzo zróżnicowana i odpowiednio zbilansowana dieta pozytywnie wpłynie na stan zdrowia. Jest laktowegetarianizm, w którym dopuszcza się spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, mleka i jego przetworów, oraz laktoowowegetarianizm, który oprócz produktów mlecznych dopuszcza spożycie jaj. Odpowiednio zbilansowane nie stanowią ryzyka niedoborów pokarmowych przy odpowiedniej suplementacji dostosowanej do okresu rozwojowego. Weganizm wyklucza wszystkie pokarmy pochodzenia zwierzęcego i pomimo zróżnicowania pokarmów niesie ryzyko niedoborów witaminy D3 i B12. Inne restrykcyjne formy żywienia bezmięsnego to frutarianizm czy witarianizm – dopuszcza się w nich spożywanie wyłącznie owoców i warzyw, których zerwanie nie powoduje śmierci rośliny, wykluczając przy tym pokarmy poddane obróbce termicznej. Stanowi to ryzyko dla zdrowia u grup szczególnie wrażliwych: niemowląt, dzieci, kobiet w ciąży i karmiących, może powodować niedobory witaminy B12, D, wapnia, cynku, selenu, jodu i długołańcuchowych kwasów z rodziny n-3.

Czy wegetarianami mogą być także dzieci?

Dieta laktoowowegetariańska zapewnia podobny rozwój organizmu dziecka, jak dieta tradycyjna. Stosowanie diety wegańskiej w tym okresie życia skutkuje mniejszym wzrostem, choć parametry masy i wysokości ciała mieszczą się w normach dla wieku. Bardziej restrykcyjne formy diet wegetariańskich w dzieciństwie nie zapewniają prawidłowego rozwoju. Stosując u dzieci dietę bez udziału mięsa i ryb, należy dbać o jej duże urozmaicenie. Trzeba zwrócić uwagę na odpowiednią podaż żelaza i witaminy D, które nawet w tradycyjnych dietach występują w niewystarczającej ilości.

Rozmawiała Karolina Barełkowska

Thumb tem podsumowanie dai

Damian Idzikowski

26 dni temu 0