Bogdan Konopka nie żyje – był pierwszym fotografem, który tworzył do Kolekcji Wrzesińskiej

Dzisiaj, a dokładnie o 2:00 w nocy w swojej paryskiej ciemni na zawał serca zmarł wielki przyjaciel Wrześni – Bogdan Konopka, człowiek od którego zaczęła się Kolekcja Wrzesińska.

kultura 20:21 19-05-20190 0

Urodził się w Dynowie w 1953, młodość spędził we Wrocławiu, gdzie pod koniec lat 70. zaczął fotografować i gdzie ukończył technikum fotochemiczne. W latach 80. współtworzył nurt tzw. fotografii elementarnej, w 1988 wyemigrował do Francji, wpierw mieszkał w Angers, a wkrótce wraz z żoną Jacqueline Konopka, przeniósł się do Paryża.

W 2001 w Vevey w Szwajcarii za cykl „Rekonesans” zdobył Europejską Nagrodę Fotografii. Znalazły się w nim m.in. jedno zdjęcie z Wrześni oraz jedno z Pyzdr.

W latach 2009/2010 fotografował Wrześnię, co rozpoczęło Kolekcję Wrzesińską. 

Pomnik Papieża w firmie Kosłom na kilka dni przed postawieniem go przed wrzesińską farą –                       Fot. Bogdan Konopka

W książce, kończącej projekt, zatytułowanej „Subiektyw” znalazł się następujący biogram Bogdana Konopki:

Bogdan Konopka (ur. 1953) zaczął fotografować w połowie lat siedemdziesiątych kierując swój obiektyw na miasto, w którym mieszkał, a które zostało zburzone w 70% w czasie II wojny światowej. Miasto o podwójnej tożsamości: Breslau – Wrocław. To, co go interesuje najbardziej, to sfera cienia, zarówno w sensie potocznego oglądu rzeczy, jak i samej natury fotografii. Ale właśnie te fotografie przez lata nie ujrzą światła dziennego, ponieważ nie sprzyjał im klimat polityczny tamtych czasów. Dopiero po ich wystawieniu – w Angers we Francji w roku 1991 – „Le Monde” uzna je za rewelację. Konopka dalej konsekwentnie będzie fotografował miasta, w których przyjdzie mu żyć i mieszkać. Najpierw będzie to Angers, a następnie Paryż. Seria Niewidzialne miasto przyniesie mu międzynarodowy rozgłos po wystawie na festiwalu w Arles w 1994 roku, a za serię Szary Paryż otrzyma Europejską Nagrodę Fotografii – Grand Prix de la ville de Vevey w 1998 roku. Wówczas Bogdan Konopka powrócił do Europy Centralnej i przemierzył siedem krajów byłego bloku wschodniego, tworząc serię Rekonesans, będącą próbą rozliczenia z upadłym imperium. Następnie odbył pięć podróży po Chinach, próbując uchwycić, odchodzącą w niebyt, tamtejszą wielowiekową szarość trwania. Najchętniej fotografuje tkankę miejską oraz pejzaż, ale zajmuje się także portretem. W jego twórczości najbardziej znane są styki wykonywane z negatywów wielkoformatowych 4x5 i 8x10 cala, choć autor nie stroni od kamer średnioformatowych, jak i od małego obrazka. W ostatnich piętnastu latach prace Konopki można było oglądać w wielu, czasem bardzo egzotycznych, krajach. Jego szare, poetyckie, nieco surrealne miniatury są przesycone osobistymi emocjami i na poły mistycznymi energiami, co sprawia, że ich autora rozpoznaje się zazwyczaj już na pierwszy rzut oka.

Ważniejsze cykle prac:

Wrocław (1978–2004), Solidarność (1981), Portrety stanu wojennego (1982–1983), Rzeczywistość bezterminowa 1982–1983, Niewidzialne miasto (1990–2005), Rzeczywistość bezterminowa II (1993), Szary Paryż (1994–1995), Kryptogramy (1998), Rekonesans (1998–2000), Twarze (1998-2005), Chiny. Imperium szarości (2003–2005), Szara Pamięć (1993–2009).

Wybrane wystawy:

2009

SZARA PAMIĘĆ, Galeria FF, Łódź, Polska

CHAMBRES D’ECHO, Muzeum Réatu, Arles, Francja

2008

DE RERUM NATURA, Biennale Fotografii, Moskwa, Rosja

CHINE, L’EMPIRE DU GRIS, Instytut Polski, Miesiąc Fotografii, Bratysława, Słowacja

CHINE, L’EMPIRE DU GRIS, Festiwal Fotografii, Wilno, Litwa

OEVRES AU NOIR, (wraz z Tony Catany), BOX Gallery, Bruksela, Belgia

2007

LA CHINE, SAVEURS DU DIVERS (wraz z Luo Yongjin), 1 Biennale PHOTOQUAI Paris

APOCALYPSE, Candace / Dwan Gallery, Nowy Jork, USA

OBJECTIF PARIS, Vietnam, Filipiny, Indonezja, Tajlandia

2006

RESIDENCE, Musée du Ranquet, Clermont-Ferrand, Francja

KRYPTOGRAMY, Museo di Fotografia Contemporanea, Mediolan, Italia

PAYSAGES DE CHINE, Galerie Paviot, Paryż, Francja

BEIJING OPERA – work in progress, Galeria BWA, Bielsko-Biała, Polska

XX WIEK W FOTOGRAFII POLSKIEJ Z KOLEKCJI MUZEUM SZTUKI W ŁODZI, Tokio, Niigata, Japonia; Muzeum Sztuki, Łódź, Polska

2005

UN CORPS VETU D’OMBRE – Muzeum Arles Antiques, Arles, Francja

UN CORPS EN CONTRUCTION – I Biennale Fotografii, Muzeum Sztuki Współczesnej, Canton, Chiny

2004

NIEWIDZIALNE MIASTO, Aura Gallery, Szanghaj, Chiny

UN MUSEE EN CHANTIER (fotografie1990-2004), Muzeum Beaux Arts, Angers, Francja

TWARZE, Galeria Mała CSW-ZPAF, Warszawa, Polska

JESIEŃ W PEKINIE, Galeria FF, Łódź, Polska

MUTATIS MUTANDIS, Festiwal Transphotographique, Lille, Francja

2003

LOST IN TIME, Candace Perich Gallery, Katonah, USA

PARYŻ, NIEWIDZIALNE MIASTO, Ping Yao Photofestival, Chiny

PARYŻ, NIEWIDZIALNE MIASTO, Centrum Pompidou, Paryż, Francja

2002

RECONNESSANCES, Galerie Periscope, Liège, Belgia

SZARY PARYŻ, BWA Wrocław, Polska

SZARY PARYŻ, Muzeum Historii Fotografii, Kraków

EUROPEAN PHOTOGRAPHY FESTIVAL, Blue Sky Gallery, Portland, USA

KRYPTOGRAMY, Biennale Fotografii i Sztuk Wizualnych, Liège, Belgia

KRYPTOGRAMY (z udziałem Mariusza Hermanowicza), Galeria Entropia, Wrocław, Polska

2001

RECONNESSANCES, Pennings Gallery, Eindhoven, Holandia

RECONNESSANCES, Galeria PF, Poznań, Polska

RECONNESSANCES, Nouveau Theatre d’Angers, Francja

2000

SZARY PARYŻ, Instytut Polski, Moi de la photographie, Paryż, Francja

NIEWIDZIALNE MIASTO, Instytut Francuski, Bukareszt, Rumunia

BIENNALE FOTOGRAFII HELLENIQUE, Ateny, Grecja

BIENNALE FOTOGRAFII, Poznań, Polska

ILUZJA ODLEGLOSCI, Muzeum Narodowe, Mińsk, Białoruś

1998

KONIEC I POCZĄTEK, Galeria Mała CSW-ZPAF, Warszawa, Polska

NIEWIDZIALNE MIASTO, Galleria Acta Internationale, Rzym, Włochy

1997

PARIS DES PHOTOGRAPHES – ze zbiorów Centrum Pompidou, Bunkamura Muzeum Tokyo; Suntory Muzeum Osaka, Japonia; Muzeum Niepce, Chalons-sur-Saone, Francja

1996

FOTOGRAFIA WSPÓŁCZESNA WE FRANCJI, Centrum Pompidou, Paryż, Francja

FOTOGRAFIA WSPÓŁCZESNA WE FRANCJI Z KOLEKCJI FNAC, Miesiąc fotografii, Moskwa, Rosja

BLIŻEJ FOTOGRAFII, Galeria BWA, Jelenia Góra, Polska

1995

AURA TRWANIA, Muzeum Matisse, Nicea, Francja

NIEWIDZIALNE MIASTO,PARYŻ (fragmenty), Galerie Arena, Arles, Francja

NIEWIDZIALNE MIASTO,PARYŻ (fragmenty), Galeria FF, Łódź, Polska

1994

NIEWIDZIALNE MIASTO, Międzynarodowe Spotkania Fotograficzne, Arles, Francja

DE NATURA RERUM, Maj fotografii, Reims, Francja

STYKI, Galerie 3xA, Zamek w Angers, Francja

1993

KOLEKCJA FOND NATIONAL D'ART CONTEMPORAIN, Centrum Pompidou, Paryż, Francja

1990

CE QU’ILS VOIENT, CE QU’ILS REVENT, Nouveau Theatre d’Angers, Francja

FOTOGRAFIE 1980-1990, Galerie Le Triangle, Rennes, Francja

POLNISCHE KULTURTAGE, Oldenburg, Niemcy

1988

SPOTKANIE Z FOTOGRAFIĄ… (performance), (z Markiem Całusem), Galeria Entropia, Wrocław, Polska

1984

RZECZYWISTOŚĆ BEZTERMINOWA, Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław, Polska

1983

Z OKNA, Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław, Polska

120, Galeria Okno, Legnica, Polska

1982

PUSTE-PEŁNE, (z Jerzym Olkiem), Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław, Polska

1981

SOLIDARNOŚĆ, Galeria „Na antresoli”, Politechnika Wrocławska, Wrocław, Polska

PRACE W KOLEKCJACH (wybór):

MUZEUM NARODOWE SZTUKI NOWOCZESNEJ CENTRUM POMPIDOU

BIBLIOTEKA NARODOWA, Paryż, Francja

PAŃSTWOWE ZBIORY SZTUKI WSPOŁCZESNEJ FNAC Paryż, Francja

MUZEUM CARNAVALET Paryż, Francja

REGIONALNE ZBIORY SZTUKI WSPOŁCZESNEJ FRAC, Paryż, Francja

EUROPEJSKI DOM FOTOGRAFII Paryż, Francja

COLLECTIONS DU MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FRANCAISE DE BELGIQUE, Bruksela, Belgia

MUZEUM REATU, Arles, Francja

MUZEUM NARODOWE, Mińsk, Białoruś

MUZEUM SZTUKI, Łódź, Polska

MUZEUM NARODOWE, Wrocław, Polska

MUZEUM HENRI MARTIN, Cahors, Francja

MUZEUM REGIONALNE, Cassel, Francja

MUZEUM ELIZEJSKIE, Lozanna, Szwajcaria

MUZEUM APARATÓW FOTOGRAFICZNYCH, Vevey, Szwajcaria

MUZEUM BEAUX-ARTS, Angers, Francja

MUZEUM REGIONALNE, Le Touquet, Francja

REGIONALNE CENTRUM FOTOGRAFII, Douchy les Mines, Francja

GALERIA CHATEAU d’EAU, Toulouse, Francja

CENTRUM FOTOGRAFII, Nicea, Francja

Thumb img035

Waldemar Śliwczyński

20:21 19-05-2019